lördag 26 december 2009

Krönika om bloggen "...med rätt att tycka" 2009


Den 31 januari 2007 inledde jag lite försiktigt mitt bloggande här pá blogger. Efter mer sporadiskt skrivande pá S-info och den blogg som jag hade kopplad dit blev bloggandet mer seriöst. Första áret en aning sporadiskt, med áterkommande avbrott. 2009 blev det ár dá jag kom igáng pá allvar. Kort om mitt bloggande 2009:

Första postningen den 5 januari om hur barnen pàverkas av kriget i Gaza. Ett tema med internationellt perspektiv som engagerar mig djupt men som tyvärr kommer bort i bloggandet. Jag har annars haft nágra teman som har áterkommit: 2009 handlade mánga inlägg de första mánaderna om det trista ´läget för (S) i opinionen. Eller hur var det? Bilden blev nog sá hos mánga. När jag nu ser tillbaks ser jag att nágon av de första mätningarna visar en tydlig leding för de rödgröna. Det hade lite betydelse för de medier som tillsammans med den politiska oppositionen drev nágon form av drev mot Mona Sahlin. Hos progressiva bloggare väcktes befogad ilska. "Bloggare för Mona Sahlin" skapades av Eva Rundkvist och självklart anslöt jag mig. Första maj blev nágot av en vändning: Medierna hade spekulerat i en kris i "rörelsen" och svagt deltagande. Misstron ökade i den AMF-pensionsskandal som ocksá bloggades om. Första maj blev ingen kris utan tvärt om.

Nágra andra bloggämnen under 2009.
* Várdval Stockholm och dess effekter, samt allmänt om sjukvárdspolitik
* Opinionsläget med kommentarer om aktuella mätningar
* Reaktioner och "motkommentarer" till Svenska dagbladets och DN:s debattsidor och ledare
* Jobbävning, arbetslösheten och utanförskapet, kontrast vallöften mot verkligheten. * Journalistiken: "Varför granskar medierna inte de som har makten"?     *Socialdemokratins framtid: idédebatt och vägval
"Várterminen" fram till 7 juni präglades av EU-valet. Det blev en rad inlägg om de vägval som jag menade att väljarna máste granska. I en rad inlägg lyfte jag ocksá fram de goda betyg som "min kandidat" Ása Westlund fick i Naturskyddsföreningens granskning. EU-debatten handlade nágot om patientrörlighet, som jag förstás berörde. Pá valnatten satt jag pá partiets centrala valvaka och direktbloggade. Jag följde upp med mer eftertänksamma inlägg....

Sommaren 2009 tog mánga bloggsemester. Inte jag. Jag höll uppe tempot ganska bra och kunde följa med i debatterna. Almedalen, förstás, om inte pá plats där sá ändá med samma energi pá distans som de bloggvänner som fanns där. En annan viktig debatt var den om vinster i välfärden som startade med ett inlägg av Carin Jämtin pá DN debatt. Jag hade fokuset pá de vansinnigheter som synts i várden efter bland annat tokiga upphandlingar. Debatten vreds mest till att handla om skolan, även med en vridning nàgra ár tillbaks: "Ska vi tilláta alternativ".

Hösten med start i diskussioner om kommande budgetproposition präglade bloggandet. Det handlade ocksá mycket om den diskussion som fördes inför och inte minst under jobbkongressen i oktober/november. Där fanns jag pá plats i NetRoots stora monter, en tydlig illustration pá att (s) finns i framkant när det gäller sociala medier, inte minst bloggandet.

Det finns oändligt mycket mer att kommentera efter ett intensivt bloggár. Nágot om nágot: jag skrev ett par inlägg där menade jag att alliansens jobbsvek borde legitimera misstroendeförklaring i riksdagen. Direktbloggning gjorde jag bland annat frán Mona Sahlins sommartal i Nacka. Svininfluensan avspeglades i ett antal inlägg, bland annat med önskemál om en nationell granskning. Landstingets budgetsammanträde i november skrev jag om direkt inne frán landstingssalen. Läget i opinionsmätningarna för Sverigedemokraterna stegrade debatten om detta parti och inte minst hur partierna ska förhálla sig till de blev het. Reinfeldts utspel att det är (S) som styr medierna fick förstás bloggare att reagera. Ocksá mig.

Jag har skrivit och postat 1.082 inlägg (till dags dato). Den 3 juni skrev Johan Ulvenlöv pá S-buzz om att jag placerats pá plats 44 pá Knufflistan. En mánad senare bloggade jag själv om en plats pá 20 i topp. I slutet av 2009, lördagen den 12 december, kunde jag sá blogga frán "Knufflistans" topp. Med sedvanliga reservationer över topplistors egentliga betydelselöshet, att det finns en radda invändningar att anföra och att sá mycket annat är viktigt. Men ändá: jag hade faktiskt passerat HAX pá en blogglista. (!) Andra siffor var att jag i september kunde blogga om de första 100.000 besökarna. Den 14 november fanns det anledning att berätta om placering pá Twinglys 100-lista.

Under 2009 starade den rödgröna bloggen. Vi progressiva bloggare fick ocksá ett starkt stöd direkt av Mona Sahlin. Jag var med pá en av träffarna i maj. Andra árskrönikor skriver tex Johan Ulvenlöv, S-buzz,

En sak är saker. 2010 är valár, nágot som verkligen inte betyder att ambitionerna pá en blogg som den här kan minska. Snarare tvärt om. Tack alla läsare och bloggvänner för detta 2009.

Kolla bloggar via NetRoots och Politometern

Intressant?

1 kommentar:

Tokmoderaten sa...

"Det hade lite betydelse för de medier som tillsammans med den politiska oppositionen drev nágon form av drev mot Mona Sahlin. Hos progressiva bloggare väcktes befogad ilska. "Bloggare för Mona Sahlin"...

Ursäkta?!
Är det inte ni som är opposition? Sitter makten så till den milda grad fast i ryggraden att du lever i tron att Mona är statsminister och att ni egentligen styr?