fredag 18 december 2009

Ockupation!

Är man politiker på ett eller annat sätt är det förstås förbjudet och skandal att hylla civil olydnad. I alla fall enligt min egen skolning i "rätt" och "fel". Men visst kan jag dela den ilska som ungdomarna i Vårby känner när den lokala alliansen i kommunen stänger fritidsgården Solhagagården. Vårby är ett område som likt andra förortsstadsdelar har hamnat i en trist spiral nedåt när service, både kommersiell och offentlig, försämras. Det är tragiskt för just där skulle motsatsen behövas om området ska kunna utvecklas. Solhagagårdens nedläggning är både sorgligt och galet.

Läser att ungdomar nu har ockuperat gården. Jag kan väl inte försvara. Men reaktionerna förstår jag. Och jag tänker osökt på statsministerns presentation av budgeten i Hallunda i höstas. Han var riktigt klok när han betonade att det inte bara får handla om "fler poliser". Det förebyggande är viktigt för att inte utanförskapet och brottsligheten ska öka. Med logikens hjälp får i alla fall jag det till att frånvaro av fritidsgårdar enligt statsministern kan öka brottsligheten. Olyckligt om så är fallet.

Tidigare inlägg om nedläggningen.Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,