onsdag 16 december 2009

Varför cencurerar ni Reinfeldt?


www.moderat,se  Sökord "jultal"



En gång var jag på väg till Reinfeldts jultal men fick förhinder och någon annan fick ta bevakningen. Ja, så gick det till i riksdagen. I alla fall när jag jobbade där. I någon mån tillhörde jag de så kallade "partispionerna" som medierna brukar skriva. I själva verket ett handslag mellan partierna om ömsesidig möjlighet att varar på varandras pressträffar. Ett alldeles ypperligt uttryck för svensk demokrati, tycker jag. Jag har suttit på någon pressträff om kriminalpolitik med Reinfeldt, "Bea" och en handfull riksdagsjournalister. Att som "sossespion" undgå moderatledarens i och för sig vänliga blickar var förstås omöjligt.

måndag är det jultal igen. Jag är på Mallorca och missar det men tänkte ändå skriva ett par rader. Kanske under vinjetten "tips till Fredrik". En av tankarna var att titta på tidigare tal. Någon inspiration får man alltid. Som talet 2007, där FR gjorde slag i saken av en ny utnämningspolitik. En annons om ny rikspolischef i jultal? Rent generellt sprack i alla fall löftet om en ny politik vid utnämningar.


Men just nu grubblar jag över vem som har sorterat och raderat bort mycket av tidigare dokument?  Vi minns förstså Alliansfritt Sverige som tog upp raderade uppgifter om utanförskapet. Jag frågade mig en gång om att så lite finns kvar av Reinfeldts första initiativ till det som blev Alliansfritt Sverige. Då "Allians för maktskifte": Jag ser att jag har letat sommartal. Borta. Och så nu alla jultal. Vem ser till att dokumenten tas bort? Varför försvinner allt?

"- Fler blogginlägg på NetRoots och Politometern.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , j

1 kommentar:

Britta Sethson sa...

Svaret är

De vill och kan inte stå till svars för allt vad de har sagt

Men deras valmanifest finns kvar

Vad var de som de lovade

"Bildning och utbildning är bland de viktigaste redskapen för att ge varje människa möjlighet att förverkliga sina drömmar. Varje människa har rätt att få de kunskaper och värderingar som behövs för att kunna fungera som medborgare, bidra i arbetslivet och utvecklas genom ett livslångt lärande."

Hoppsan var det inte så att de la ner stora delar av vuxenutbildningen?

“Sverige ska vara öppet för förändringar men präglas av sammanhållning och trygghet i förändringen”

Hoppsan hur var det nu med sjukförsäkringen och a-kassan?

Det finns ingen anledning att traggla igenom tal och sånt. Läs valmanifestet och ställ dem till svars...