torsdag 10 december 2009

Huddinge-(m)aktens rödpenna vill åt min blogg - Trots det: bloggframgångar

Igår fick jag ett mail. Det kom från den politiska kommunledningen. Man hade reagerat över ett inlägg jag skrev ang,. kommunens mottagande av ensamkommande flyktingbarn. Som tydligt framgick av inlägget handlade det inte om någon parallell till Vellinge. Frågan gäller om Huddinge kommun ska teckna avtal eller inte med Migrationsverket. Kommunen, som historiskt och idag (skrev jag) tar ett stort ansvar borde väl ändå lyssna till Tobias Billström och regeringen som har lyft fram det viktiga i att just teckna avtal.

Om det nej till avtal som kommunledningen har gett besked om bloggade jag. Det borde jag inte ha gjort, tycker den politiska ledningen i Huddinge, där moderaterna styr. I ett mail till mig får jag en uppläxning av en politisk sekreterare till kommunstyrelsens ordförande som orerar över låg nivå. Att förklaringen till reaktionen är den den är förstår man möjligen när man läser att kommunens ledning tycker att det är

kränkande eftersom du lägger i det närmaste främlingsfientliga uttryck i munnen på andra.

Vidare skriver den politiska tjänstemannen:
Jag hoppas vi >slipper se fler inlägg på den låga nivån
Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Men helt klart är att Vellinge och debatten om Sverigedemokraterna har gjort moderater nervösa. Men här gör man bort sig helt eftersom halva inlägget tar upp att Huddinge också här tar ansvar och att frågan gäller avtal eller inte. I sakfrågan kan man alltid diskutera vad som borde ha formulerats annorlunda eller inte. Den som läser inlägget idag får en bild av helheten.

Däremot: Att en politisk kommunledning försöker tala om vad som är skrivbart eller inte på en privat blogg utanför det egna partiet, dessutom, är förstås skandal. Kommunen har sannerligen inte råd med den typen av  tjänster som tydligen ska bedriva censur av politiska eller andra bloggar som skriver något som har en antydan till kritik mot de beslut man fattar. '

Som ofta kan man vända på saken. Att min blogg bevakas av länets största kommuns politiska ledning får man väl se som ett uttryck för något positivt. Möjligen. Ser också att min blogg har gått upp från 8 till 9 på Twinglys 100-top-lista. Och den där Knuff-listan är förstås spännande: 27 poäng från HAX förstaplats men med ivrigt jagande Alliansfritt Sverige bakom. Och sexa på veckans blogg, politik, som görs av Barakaffe.nu. Spännande liv, det här med bloggande.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Marika sa...

Stå på dig Peter... extremt osnyggt av moderaterna att ha synpunkter på vad du bloggar om.

Peter Andersson sa...

tack för stödet, Marika

/p

David sa...

Inlägget är lite tvetydigt, men det ursäktar ju inte på något sätt försöket att tumma på åsiktsfriheten...

Anonym sa...

Det kommer vi att få höra mer av framöver - vår låga nivå.
Det är moderaters Schlingmanninspirerade standardfras om man t.ex. påpekar att de far med osanning och är ohederliga.

Peter Andersson sa...

David. Om du menade mitt ursprungliga inlägg så kan jag hålla med så långt att den fetstilade mening som i mina ord var "grovt citat" kunde feltolkas. Men bara om man läser den isolerat. Det var dessutom ett av mina kortaste inlägg någonsin :-) men fick ändå in en radda betoningar av typen "Huddingemoderater är inte "vellingemoderater".

Anonym,. Jag skäms lite över att jag inte har tänkt till om den medvetenhet du skriver om...när det kommer till mina egna inlägg. Har skrivit om Schlingmanns strategi väldigt mycket där detta ingår. Vi såg det igår i debatten om sjukförsäkringen. Du har rätt.

/peter

David sa...

Tjaa, jag ser det efter en mer ingående analys. Men det lyckas på något sätt försvinna i textens layout. Så jag kan förstå att någon som ser sig som din mostståndare tolkar den bakvänt.

Men det ursäktar som sagt inte mailet. Däremot kanske du ska tänka mer på läsrytmen och layouten i det du skriver i fortsättningen. Order "Vellingemoderater" är en länk, blir därmed annan färg och hamnade här precis efter ett radbyte. Väldigt lätt att missa sammanhanget när man skumläser.

"Visst, Huddinge tar och har tidigare tagit stort (mycket stort) ansvar för att hjälpa.Kommuner som Vellinge och de "helblå" i Stockholms kranskommuner kan göra mer."

Här hade ett ", men andra" suttit bra istället för en ny mening. Det är inte tydligt att den andra meningen inte syftar även på Huddinge. Jag tror faktiskt att du fått till ett regelrätt syftningsfel, om du inte faktiskt menar att även Huddinge bör göra mer.

David sa...

Sen framgår det inte om avtalet som omnämns är bra eller dåligt, eller om Huddinges förhållningssätt till det är bra eller dåligt.

Vad innebär det där avtalet egentligen?

Peter Andersson sa...

ok, David. Sök det där jobbet som politisk sekreterare för (m) i huddinge om det blir ledigt. :-)

Jag har idag haft kontakt med Tobias Billströms folk på deppet...det dom kan säga är att skillnaden mellan att ha ett avtal eller inte är plus en halv miljon per år som stöd för administration... Så fattar fortfarande inte varför huddinge ska köra utan.
/Peter

och obs..det är bara moderata medarbetare som är mina källor till detta..

David sa...

Politisk sekreterare? Guuuh.

Jag ska söka till Kognotionsvetenskapliga programmet i Umeå till hösten, inriktning neurologi. Psykologi, datavetenskap, lingvistik, filosofi, matte och neurologi, allt i ett sammanhang.

Sen ska jag börja utveckla AI, cybernetiska proteser och neurochip. Politisk sekreterare känns inte så intressant. :)