Den andra halvan av första dagen för landstingsfullmäktige står kollektivtrafiken på dagordningen. Det är förstås nöjdhet och stolthet som spirar från den högra sidan av landstingssalen. Aldrig har så många rest och aldrig har så många varit nöjda, sägs det. Jag tillhör inte de som tycker att bristerna är borta. Ganska ofta står jag på Huddinge perrong och väntar på det där pendeltåget som inte kommer.
Och visst kräver regionen som växer och vill utvecklas en utbyggnad av trafiken. Det måste gälla hela regionen, också Södertörn. Att alliansmajoriteten väljer att prioritera "NK-expressen" inne i city samtidigt som man skjuter Spåväg syd in i oviss framtid är djupt olyckligt. Den behövs för att det regionala nav för tillväxt och forskning som Flemingsberg ska vara inte ska försvagas. En tröst i bedrövelsen är att man som sosse ändå kan trösta sig med att förslaget att bygga spårväg syd mellan Älvsjö och Flemingsberg via Skärholmen finns med i S-förslaget till budget.
Hur det går i voteringen?? Jag gissar tyvärr på avslag.
Läs mer:
- Mitt första inlägg om förmiddagen.
- Fler bloggare på NetRoots.
- Sen första inlägget ser jag att Alliansfritt Sverige utlovar fortlöpande rapportering av mig.
Jag känner förväntningarna :-)
Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om politik, sjukvård, stockholms läns landsting, alliansen, socialdemokraterna, kollektivtrafik, spårväg syd, vård, sprutbyte, birgitta rydberg, folkpartiet, tage erlander, trafik, kollektivtrafik, spårväg syd
1 kommentar:
Så jäkla lurad jag hade känt mig som Stockholmare om jag bodde utanför tullarna och var taxerad för under 1 miljon om året.
Skicka en kommentar