onsdag 23 december 2009

Om jul, brända bockar, Svd och svensk politik som mattas av...



Som ofta när man är ute och reser har en vana etablerats ganska snabbt. För att ha koll pa nyhetsflödet hemifran är Svt Worlds sändningar värdefulla. Det mesta i morgonens "rundresa" hos de regionala stationerna har handlat om...snö därhemma. Inte här. Kvällen medförde ganska kraftiga vindar och viss oro för ett riktigt obehagligt julväder men nu är det bättre. Till och med en kort "solning" pa balkongen.

Annars verkar julfriden ha in svept in politiker och bloggare i sitt lugnets täcke. Precis som det ska vara dagen före dagen. Visst, julbocken i Gävle har brunnit. Ocksa det en (trist) tradition. Sverige har tydligen stoppat vaccin, därför att för mycket har beställts. Om detta skriver jag mer när jag är tillbaks i Sverige. Mitt hastigt skrivna inlägg i gar nämnde United minds mätning. Jag ser idag att det är aktuell, trots att dateringen pa artikel säger "november". Det är samma trender som i andra mätningar. Kd väldigt nära spärren. M backar. S med siffror som är alltför svaga. Och SD som har ett alldeles för starkt stöd mot vad som ¨r rimligt.

Nagot av "sista sucken" före 2010 bidrar ett par skribenter med. SvD-ledarens Per Gudmundson skriver kort om hur rätt regeringen har om sjukförsäkringen och hur fel oppositionen har. Knappast oväntat, även om man kunde tro att alliansvänner ville fly bort fran det ämnet. Lika lite förvanad blir jag av att Lotta Gröning, som har en bakgrund som politiskt anställd för (S), försöker bunta ihop de som nu regerar med den förra (S)-regeringen. Det är väl lite av hennes "signum" att göra. Jag tror att hela debatten och inte bara det: ocksa det sätt pa vilket enskilda har drabbats, gör att alliansens "jobblinje" inte ¨längre är politiskt möjlig att tala för pa samma sätt. Alla kommer framöver att se "cancersjuka" när Reinfeldt eller andra pratar "jobb före bidrag". Om detta mer efter helgerna.

Vill passa pa att önska alla bloggare och dig som följer min blogg en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT  VAL 2010. :-)  Det är troligt att en eller annan postning hinns med före tolvslaget..trots denna hälsning nu.
Ikväll är det kareoke i hotellbaren....den som känner mig vet vad jag gör....

Ser att Kent Persson skriver julhälsning och bla tar upp alkohol och julfirande, ett viktigt tema som vi annars pratar för lite om, Nemokrati länkar, Johan Westerholm kommenterar Svd, Annarkia har en viktig postning om sjukförsäkringseländet, Peter skriver om Svd-ledaren och debattens upplopp, Roger skriver om barnfattigdomen, Martin Moberg gör detsamma med utgangspunkt i den rödgröna rapporten.      

Fler blogginlägg på NetRoots och Politometern.
Intressant?

1 kommentar:

Jah Hollis sa...

Jag kan tillägga att snön över Malmö försvann lika hastigt som den kom. Vit julafton och (nästan) grön juldag.
Det här med att bränna julbocken i Gävle känns numera lika fel som att börja skjuta nyårsraketer före jul. Det måste vara ganska enkla hjärnor som roas av dessa båda saker.
God fortsättning!