torsdag 2 juli 2009

Berömda bloggare och en folkrörelse dygnet runt

Får äntligen rapporten från "andra sidan vattnet". Bloggseminariet "Nätrot ´09" som AiP ordnade har avslutats och vad jag förstår var det mycket lyckat. Även om Kulturbloggen förutom utmärkt innehåll också rapporterar hetta. På seminariet medverkade spännande gäster från USA. Som Johan Ulvenlöv presenterar dem på S-buzz:
de berömda progressiva bloggarna John Aravosis med Americablog och Jane Hamsher med Firedoglake.
Johan Ulvenlöv har också presenterat ett material om Sveriges nya folkrörelse, Netroots, med 356 progressiva bloggar anslutna. Det visar sig vara en aktiv rörelse som dygnet runt bidrar till debatt och diskussioner. Härligt, och detsamma gäller att S-bloggarna verkligen har uppmärksammats också av Mona Sahlin under våren. I materialet till seminariet redovisas intressant statistik från 20 april till 17 juni: när blogginlägg postas, vilka bloggar som länkas flitigast, "hetaste" artiklar som länkas osv. Kul att min egen blogg finns med på "topp 20-listan". De tre översta är Kulturbloggen, Promemorian och Arvid Falk.

Som bloggare kan tips vara värdefulla att få. I materialet bidrar jag med några tips tillsammans med
Claes Krantz, HBT-sossen och Eva Rundkvist. Hade förmånen att nämna de tipsen tidigare under våren, när S-buzz högtidligen meddelande min placering som nr 44 på Knufflistan. (noterar nu att min blogg har en hedervärd plats 30 på samma Knufflista)


Fler bloggar: Kulturbloggen,
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Din vän sa...

Jag undrar varför du och jag är de enda av alla de bloggare som var med på seminariet som skrivit om rapporten.
Har vi så svårt att vara solidariska och skriva om våra egna saker eller är det hettan som gör att det är svårt att orka blogga på plats i Visby?
RS/Kulturbloggen

Eva sa...

Hettan, och kontaktsvårigheter! Jag hade svårigheter att få upp min dator. Det är trångt i etern i hamnen.

Men sen fanns det ju så otroligt mycket att göra...

Men principiellt håller jag med. Vi borde ha varit fler som skrev. Själv har jag just nu lite bloggleda, sånt händer ibland.

Dock såg jag åtmintone tre som satt utanför och lyssnade på netroots seminarium som skrev - men de skrev kanske annat... (Och det var inte ni!)

Vi ses på bloggariaderna!