fredag 18 december 2009

SAAB läggs ner - Vad betydde Reinfeldts "vi har gjort för lite"?


Jag ser att GM nu ska påbörja slakten av SAAB. Det är Reuters som kommer med uppgiften, återgiven av Aftonbladet och DN. Det är förstås en oerhörd mörk julklapp som i spåren av regeringens totala passivitet och nonchalans nu verkar leda till att tusentals jobb hotas inom SAAB och hos företagets underleverantörer. Och en ort som Trollhättan hamnar i ett oerhört svårt läge.

Regeringen som borde sett att riksdagens beslut om ett utrymme på 28 miljarder som avsatts kunde ha varit starten på något offensivt. Så har inte skett. Att Fredrik Reinfeldt i ett mycket sent skede erkänner att regerngen har gjort för lite, borde nu granskas ytterligare. Vad står det för? Vilken är hans analys så här när slakten ska börja? Hur ser han på regeringens eget ansvar, det som han antyder?? Svaren måste fram och Maud Olofsson har tyvärr inte tid med något julfirande.

Mer i Svd.

 - Fler blogginlägg på NetRoots och Politometern.
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

äntligen! andra personer som ingår i jobbgarantin har högst 680 kr/dag och varför ska dom på saab ha högre? nån ordning får det väl ändå vara?

CarlB sa...

Problemet är nog inte Reinfeldt. Tror man det, kanske man ska kolla SAAB:s ekonomiska historia. Företaget har knappt gått med vinst ett enda räkenskapsår. Tyvärr var det snarare för få som ville köpa den utmärkta bilen. Jag har köpt 4st - hur många har du köpt,Peter Andersson?

Anonym sa...

Självklart så har SAABs ekonomiska historia inte varit mycket att hänga i granen. MEN däremot så kan inte en regering blunda på de sätt dom gjort. Även om detta va ett företag som GM ägde så innebär de inte att de inte handlar om Svenska jobb, den siffran på arbetslösa som kommer stiga innebär att de kommer bli svårare för Sverige att återhämta sig på arbetsmarknaden.

blues sa...

Inget nytt under (borgerliga) solen att både självaste herre Reinfeldt och hans ministrar använder sig av det nyskapade nyspråket endast de förstår - säga en sak och göra nåt helt annat.
Om jag minns rätt så var just Fredrik emot att blanda varken sig själv eller staten i SAAB:s affärer och nu beklagar han att "de har gjort för lite". Detta var väl meningen - att inte göra för mycket och rädda firman. Samma sak med sjukförsäkringen - först ska man "värna om de utsatta" och sen ska man slänga dem ut. Samma sak med jobbgarantin, skattesänkningarna som gynnade endast de redan välbärgade osv.
Det heter i övrigt hyckleri och omoralisk politik, något vår regering lider utav.

Ansvar->Frihet->Lycka sa...

Hade SAAB varit ett IT företag hade butiken stängt för många år sedan, utan att en enda person gråtit Reinfeldt eller bidrag. Politik i mitten har kommit att handla om att lova mest för minst motprestation. Maktgirighet i dess vidrigaste form. Ofta utfört med någon kletig idé om omtanke och solidaritet som ursäkt. Utan samvete bjuds våra barns framtid ut till röstfisket bland lättstyrda bakåtsträvande nejsägarna eller samhällsiglarna. Snart är vi i Hugo Chavez Venezuela - "rösta på mej så får du en Pepsi Cola och ett bröd om dagen, utan att ni behöver göra ett dugg. Det låter väl reaktionärt!?". Staten ska helt enkelt inte skjuta in pengar i bolag. Samma villkor för alla. Är det fel på spelreglerna så ändra dom - för alla! Har vi inte råd med produktion i Sverige är det fel på förutsättningarna, inte bidragen. vi kanske inte alla kan ha vars en ny bil och nya kläder varje kvartal? Asien kanske har rätt? Livet handlar kanske om att anpassa sig till bra OCH dåliga tider? Eller enklare till förändringar.
Eget ansvar för ett sundare samhälle och sen kan du kalla dig Marxist eller kapitalist bäst du vill.

Sven sa...

Peter,
Varför anser socialdemokraterna att politiker är lämpliga ägare av en bilfabrik?

Volvo sa...

Helt rätt av GM även om det i Trollhättan upplevs som svek. Under alla år har GM pumpat in miljarder i konkursboet SAAB och gett konstgjord andning för att folk i Trollhättan kunnat leka bilfabrik. Nu är det slut och nu får man börja försörja sig själva.

Anonym sa...

Den där var bra "CarlB".Dessa stollar i landet som jämt och ständigt beklagar sig över att svensk fordonsindustri går så dåligt samtidigt som de evlägsnar sig i en Mazda.Fy fan för dessa patrioter.

Pelle

GunnarHHansson sa...

Äntligen kan Maud satsa mer på vindkraft i Trollhättan, många små underleverantörer till hennes familjs vindkraftskonsortium.

Niklas sa...

Som vanligt fulspel av oppositionen när man säger att de 28 miljarderna inte användes. Dessa pengar fanns redo att användas som lån från EIB (Europeiska Investeringsbanken) så fort någon seriös investerare med hållbar affärsplan fanns att tillgå. Nu var det så att ingen seriös investerare var intresserad av SAAB och då kunde man heller inte använda lånen.

EU har dessutom åtagit sig att inte låta stater subventionera enskilda företag som på så sätt skulle snedvrida konkurrensen. Då skulle nämligen privata företag spela ut stater mot varandra för att komma åt skattepengar gratis.

Faktum är att när SAAB senast hade stora problem att överleva 2004 så meddelade Göran Persson att staten inte skulle gå in och äga ett bilföretag. GM valde då att själva rädda bolaget med extra pengar. Likaså, när Ericsson tvingades avskeda ca 50.000 anställda efter IT-bubblan så hjälpte inte den socialdemokratiska regeringen till med några åtgärder. Istället gick man ut och tyckte att svenskarna skulle bojkotta Ericssons produkter som svar på företagets kris.

Den övergripande fråga man istället bör ställa sig är varför det inte finns någon eller några kapitalstarka intressenter i Sverige som var beredda att rädda SAAB? Ett svar kan vara att ingen såg några ekonomiska vinster framöver. Ett annat svar kan vara att den socialdemokratiska modellen under 75 år har skapat ett Sverige där allt riskvilligt kapital har flytt utomlands.