söndag 20 december 2009

Söndagskrönika om en kommande, tillfällig bloggsvacka...


Den ganska nyinförda söndagskrönikan från min blogg var planerad att i stället bli en lördagsdito. Nu postar jag trots allt på rätt dag. Om några timmar lyfter flyget mot Mallorca i en välbehövlig semester. Ja, trots att ön inte är något varmt sol- och badparadis så ska det bli oerhört skönt att bara göra ingenting, läsa, göra försök att få igång någon form av löpträning, se på det som är värt att se och idga socialt liv vid sidan av politik och bloggosfär. (förlåt sveket!) På andra sidan årsskiftet väntar jobb. Mycket jobb. Valplaneringar ska göras. Kandidater ska utses. Valkampanjer ska roddas. Och val ska vinnas. Inget annat duger!

Jag drar som sagt iväg. Samtidigt läser jag om Lennart Persson och Lillemor Lind som inte alls gör det. Nedläggningsbeslutet för SAAB innebär att deras resa till Thailand hade blivit omöjlig. "Tur att vi inte hann boka", säger de i dagens DN. Lördagens har också gett de första varselvarningarna från SAABs underleverantörer. Maud Olofsson har sett många blanka ögon. Jag skrev förut om statsministerns medverkan i Ekots lördagsintervju. Hans besked var att det nu är arbetsförmedlingen som gäller. Den är förstärk, poängterade han.  Bra så. Men för de SAAB-anställda och deras anhöriga är frågorna väldigt många fler.

Jag har funderat sen jag hörde inslaget i Ekot: Vad menar Reinfeldt egentligen när han som svar på frågor om vad som händer de SAAB-anställda ger svar som "vi vill vädja till människorsvilja att söka sig till något annat" Ibland blir jag inte klok på karln. Dagens andra tråkighet är förstås klimatmötet i Köpenhamn. Andra har kommenterat, Maria Wetterstrand bloggar (yes, så sosse jag är tycker jag hon är läsvärd - och rödgrön :-) ) och jag hade själv ett inlägg förut. Hörde att man förväntar sig ett nytt, bindande avtal i Mexiko om ett år. Frågan är väl varför man inte med kända konfliktpunkterna lyckades förbereda Köpenhamn bättre. Det verkar ha varit väldigt många som ville driva frågor och andra som absolut inte ville prata om annat än de egna hjärtefrågorna. Frågan är vad ett år gör med klimatet på sikt.

Under dagen har Krassman postat veckans Knufflista.Han berättar om den progressiva framstormningen  i bloggosfären. Det känns strålande och lika härligt är alla signaler från Alliansbloggarna att de nu tar upp fighten. Ser också att jag har behållt den där förstaplatsen också den här veckan. HAX har också flyttades ner av det ambitiösa gänget på Alliansfritt Sverige som nu frenetiskt jagar min topposition. De har något av straffspark, nu när jag tar ett par veckor av bloggpaus eller i alla fall en dramatisk minskning. :-) 
2. Alliansfritt Sverige (3)
10. Mitt i steget (10)
16. Kulturbloggen (16)
18. Rödgrönt samarbete (18)
25. S-buzz (28)
28. HBT-Sossen (27)
29. In Your Face (31)
36. Peter Högberg (41)
38. Veronica Palm (38)
40. Claes Krantz (36)
44. Bodströmsamhället (48)
46. Erik Laakso På uppstuds (37) 
Och med kollegan Erik Bomans julbild ovan tillönskar jag er alla detta... För den som känner så kan förstås "Solna" ersättas med annan lämplig ort som passar.. Vi ser nog fram emot detta ..för hela Sverige. Vi möts igen...


- Fler blogginlägg på NetRoots och Politometern.
Fler tankar idag av Mary, Kent om kyla och Johan med helgens tankar.. 

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha en skön semester. God Jul och gott nytt år!

MVH

Kent

Mary X Jensen sa...

Ha det skönt på semestern Peter. Vi ses på bloggbarrikaderna när du kommer hem ;-)

LeoB sa...

@Peter (o Kent o Mary):

Jag ser att det är bara dina politiska motståndare som önskar dig lycka till på resan. Livet är underligt, men härligt.

Lycka till på resan!