lördag 6 juni 2009

Svar i natten gav två nya S-röster?

En förlorad match idag. En annan match ska vinnas i morgon. Nästan 2000 t-shirts utdelade på 40 minuter under kvällens kampanj vid Råsunda. Åsa var där. Marita var där. Och ett 50-tal sossar till. Efteråt ett visst städjobb men på marken låg inga drivor av S-materialet. Däremot en massa Kristdemokratiska flaggor. Någon frågade om den var laglig. Svenska flaggan på ena sidan och kristdemokratiskt på den andra.

Man får försöka glömma själva matchresultatet. På väg hem stoppades jag av två män, modell yngre. Mina ganska tydliga partmärken gjorde att de förmodligen trodde att jag kunde svara på deras politiska frågor. Ja, 23 på kvällen, yngre män med lätt berusningsgrad. Men dock: sökande efter besked om hur partier ställer sig, innan dom dagen efter ska rösta. De är byggnadsarbetare och ville ha mitt besked om vi sossar kommer att försöka behålla tryggheten för byggarna och se till att inte lönerna pressas i konkurrensen inom EU. Något Hyrlett med kollegor för 99 kronor ville de inte veta av.

Jag kunde ge svar att socialdemokraterna kommer att kämpa för deras rättigheter. Vi har lovat att vi bara kommer att stödja en kommission i EU som ser till att kollektivavtal kan finnas också i framtiden och återupprätta principen om lika lön för lika arbete. Undrar vad Reinfeldt hade sagt om han åkt samma väg hem från Råsunda som jag.

Det känns skönt att de fick svar på frågorna. Men det leder mig till en annan tanke. Ser att Alexandra har bloggat om det med samma utgångspunkter som jag är upplärd med. Nu tänker jag nog om. I morgon kommer flera partier (som m själva förra valet) att bryta den tradition som finns i politiken: att den "heliga freden" ska vara "neutral", fri från kampanjer och i stället begränsas till att dela valsedlar vid vallokalerna. Om "kampanj" är att som jag i kväll faktiskt träffar människor som i sista skälvande minutrarna av en valrörelse söker svar på frågor inför sitt val så är det en skyldighet för partierna att finnas där med svar.


Därför återstår nu valdag och väljarkontakter. Ser ut i senaste mätningen som om S kan klara 30% och moderaterna är under 20. Miljöpartiet fram. Piraterna, utan politik, helt omotiverat starkt stöd. Just i det här valet kanske 60 procent inte har fått de argument och svar som är tillräckliga för att motivera att delta i valet. 60 procent! Ett gigantiskt misslyckande för demokratin. Demokrati betyder folkstyre. Den förutsätter att folket kan ta ställning. Det förutsätter att partierna, alla partier även Piraterna, ger svar om sitt program. Sen ska man vara tillgänglig för väljare som vill veta mer, ända fram till den sekund då sista valsedeln stoppas i röstkuvertet. Det är kl 21 söndag kväll.

Fler bloggar inför söndagen:
- Johanna Graf: skicka förorten till Bryssel
-
Anna Vikström, Veronica Palm, Thomas Hartman, Johan Westerholm, Calle Fridén, Alliansfritt Sverige, Eva-Lena Jansson, Jytte Guteland, Matilda Ernkrans, Martin Nilsson,
Aftonbladet om
Skop,
Expressen om viktigaste frågorna, där bla Åsa Westlunds goda betyg av Naturskyddsföreningen nämns.
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

Georgie Free, United Music Magazine sa...

Jag är inte piratpartimedlem och tänker inte bli det heller. Men har banne mig röstat pirat och kommer göra så i riksdagen med om FRA IPRED Och annat integritetskränkande lagar fortfarande finns kvar,'

Läs varför jag röstar PP och varför du bör göra detsamma:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/05/26/piratpartiet-har-en-plan-framtiden

Benny sa...

"Piraterna, utan politik, helt omotiverat starkt stöd."

50.000 medlemmar i en medborgarrättsrörelse skrämmer skiten ur er gammelpolitiker. PP's volontärer har ordnat 99% täckning av landets vallokaler utan en spänn i partistöd. Sug på den du.