onsdag 3 juni 2009

Vad är en Piratpartist??

"De unga männens parti", skriver DN om Pp. Visst är sannolikt en ganska smal (men för många viktig) fråga som rätten till fildelning något som bygger upp partiet. Jag gissar att de bredare frågorna om integritet och medborgerliga fri- och rättigheter av väljarna är något som de flesta knappast uppmärksammar som särskiljande hos något parti. Möjligen betraktas det som "politiskt allmängods", även om det där finns solklara debatt- och trätoämnen för de initierade.

En sak som jag ändå hoppas blir en piratpartistisk spark i ändan på andra partier handlar om synen på nätet: "De gamla partierna betraktar internet som ett spel - inte som den infrastruktur det är", säger Christian Engström i DN. Utan att gå in i sakfrågor där jag inte har full koll tycker jag ändå att inställning och förhållningssätt är något som andra partier behöver ta till sig.

Det finns fortfarande en stor skillnad i synen på vad nätet är och där väldigt många i andra partier måste fatta att det inte är, som uttrycks, "ett spel". Glädjande nog är ju nätet för socialdemokrater inklusive Mona Sahlin något som ÄR en del av det "politiska livet" där partiet finns och ska utvecklas. Det är en styrka. Men jag tror ändå att Pp:s inställning måste uppmärksammas. Internet är faktiskt en del av livet, inte en "teknikpryl".

Opinionsmätningarna ger Piratpartiet självförtroende. Nu ska den mer högljudda stilen tonas ner. Partiets toppkandidat till EU-parlamentet Christian Engström blir som vilken politiker som helst, med insatser i TV-studio, debattartiklar osv. Här kommer det stora problemet som inte bara är ett problem för Pp. I ett tidigare inlägg berörde jag den pinsamma tystnad som skulle uppkomma om Piratpartiet fick delta i årets slutdebatt. Man har valt hållningen att hänvisa allt utom sin "kärnfråga" till andra partier. "Vi tycker inte" är beskedet.

Det håller inte. Det går bara inte att till väljarna säga att man "inte tar ställning" i frågor som jobb, ekonomi, miljö, social trygghet. Det ser ut som Piratpartiet har goda chanser till parlamentsplatser. Nu har de onsdag, torsdag, fredag och lördag på sig att ge besked: vilka värderingar kommer man att rösta för? Är det liberaler eller gröna man kommer att jobba tillsammans med? Vad tycker man i sakfrågorna? Jag fattar att det inte är möjligt men oavsett om Pp har tagit ställning eller ej så kräver demokratin att partier ger svar på väljarnas frågor. Annars är det inte mycket till demokrati.

Mer om Pp skriver bl.a. Jonas Morian och Andreas Sjölander.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja kul de kallar det ett parti för unga män. Jag är lite äldre och kvinna och tänker ändå rösta på piratpartiet. jag vill behålla min rätt att säga eller kanske rättare skriva min åsikt på publika internet sidor. Jag vill inte bli övervakad av de som har makt även om jag har så kallat 'rent' mjöl i påsen.

Nypirat sa...

När det gäller frågor av nationell karaktär är det inget som EU-parlamentet jobbar med och därmed spelar det heller ingen roll om PP inte har någon åsikt om dessa.

Anonym sa...

Demokrati är väl att säga en sak och göra en annan?? Precis som gammelpolitikerna alltid har gjort... Nä du, politikerföraktet är totalt i dessa tider så piratpartiet är enda alternativet!! Det spelar ingen roll vad de säger, de kan skrika sig blåa och röda - jag kommer ändå att rösta lila!

Oavsett vilken grupp de hamnar i så går säkert jorden inte under de närmaste fem åren... Däremot om vi fortsätter slå in på övervakningsvägen så lever vi snart i ett nytt Kina...

För mig är alternativen glasklara - En röst på ett övervakningssamhälle eller antingen den gröna eller liberala vägen! Vilken är värt...

E-mannen sa...

"oavsett om Pp har tagit ställning eller ej så kräver demokratin att partier ger svar på väljarnas frågor."

Huvudsaken bör väl vara om väljarna kräver detta. Och jag, som piratpartist, kräver faktiskt inte detta. Jag nöjer mig med att veta att i de frågor jag anser viktigast just nu så står de väldigt nära mig och de är dessutom väldigt ovilliga att tumma på just dessa frågor.

Sedan kan det hända att PP när de sitter i EU-parlamentet röstar i mitt tycke "fel" om kärnkraft, invandrare, miljö och allt möjligt annat. Men hellre ett parti som inte hymlar med det än till exempel Sossarnas Göran Färm som säger sig värna integriteten.
Tror ni att vi glömt? Tror ni verkligen det? FRA-förslaget? Banden mellan Bodströms möjliga ministerstyre och medialobbyns särintressen i USA?

Jag har lärt mig att Sossarna säger en sak och gör en annan. Det är ett sämre alternativ än att inte säga något alls faktiskt. Jag kommer inte känna mig ens hälften så lurad av PP som av Sossarna.

Peter Andersson sa...

Anonym. Håller med. Tycker också att integritet på nätet är viktigt.

Nypirat: Det blir alltmer så att frågor inte kan avgränsas strikt till "nation" och EU. Miljöfrågorna ett viktigt exempel. Både ock krävs. OCh då vill jag som väljare gärna veta vad partierna tycker i dessa frågor. Det är nog inte för mycket begärt.

Emannen. Håller förstås inte med dig som att S säger en sak och gör en annan. Sen är det helt och hållet upp till dig att avgöra vad du har för måttstock och krav på partier du väljer. Också jag har den rätten. Och jag tycker att partier ska redovisa hur man ska trycka på knapparna, dvs vilken politik man tänker säga ja eller nej till. Vi har alla favoritområden. Men då får man dela ansvaret, bereda och ta ställning i öppen debatt. Att säga "vi tycker inget" om jobb, miljö, tillväxt, trygghet på EU:s arbetsmarknad...det håller inte för ett parti som vill få plats i ett parlament.

peter