fredag 12 juni 2009

S-företrädare har faktiskt inte tid med Politikerbloggens tröttsamma enkäter

Fortsättning följer av bittra journalisters Mosa Mona-kampanj. Den så kallade politikerbloggen" har gjort en enkät som också Expressen berättar om. När frågor har ställts till socialdemokratiskt förtroendevalda om deras förtroende för Mona Sahlin sägs 1500 svar ha inkommit. Av de insända svaren (?) redovisas att de allra flesta har förtroende för Mona Sahlin. Nej. Så redovisas det förstås inte. Det är den mindre gruppen med litet eller inget förtroende för Sahlin som presenteras utåt.

Hade det inte varit för Anders Löwdin så hade jag knappas trott att enkäten funnits. Med viss erfarenhet av sändningar till S-folk med ganska långa svarstider är jag uppriktigt förvånad och imponerad av att man så snabbt lyckas få in så många svar.

Även om jag själv inte ingår i gruppen "S-förtroendevalda", något som möjligen är ganska märkligt med tanke på att jag just är det. Jag blir också förundrad över hur partivänner agerar: Får man ett mail av Niklas Svensson med frågor om partiledaren så skulle i alla fall jag trycka "delete" på en gång. Det är ingen plikt att vara med i enkäter, allra minst om de kommer från Niklas Svenssson eller TV4. Jag har betydligt viktigare mail att läsa och besvara.

I TV 4 uttalar sig ett par "S-förtroendevalda". En före detta medarbetare på min gamla arbetsplats, riksdagsgruppen, (dvs en f.d tjänsteman, inte förtroendevald) Den andra som uttalar sig har också en bakgrund på samma arbetsplats, nu kommunstyrelseordförande i Sigtuna, Anders Johansson. Hans senaste blogginlägg handlar om en badplats, något som uppenbarligen känns mer viktigt att kommentera en förtroendeomdömen om partiledningen.

Ett sådant inlägg finns dock från dagen efter valet med budskapet att valresultatet var "en stor besvikelse". Han kräver också att partiet har en politik och företrädare som kan attrahera storstadsväljarna. När vi är fjärde största parti i huvudstaden krävs det åtgärder. Och det snabbt och rejält! Vem ställer inte upp på det.


Debatt pågår på kommentarerna hos Politikerbloggen. Simone skriver:
" Om man skickar ut 6500 enkätförfrågningar och får 1500 svar varav 34 % är negativa så innebär det att 7,8 % av alla de man tillfrågat har gett ett negativt svar eller rättare sagt har tolkats som ett negativt utfall
23 % inkomna svar brukar inte vara tillräckligt för att en enkätstudie ens ska kunna presenteras i vetenskapliga sammanhang. Om ett bortfall är över 15 % ska man helst länga materialet eller i alla fall göra en mycket noga bortfallsanalys vilket lyser med sin frånvaro i detta fallet.
Jag ser att Stig-Björn Ljunggren tycker till:
Själv tror jag (s) har bottnat nu, folk börjar bli trött på Mosamonaköret, snart har (s) partikongress och sätter de bara ner foten på rätt ställe så kommer matchen igång på allvar…
Tack, Stig-Björn. Förhoppningsvis läser fler detta. Förhoppningsvis ägnar sen ledande sossar tid och kraft till hur det ska göras, till hur politiken ska uppgraderas, till hur storstadsregionerna ska vinnas och att lägga upp en strategi och operativ plan för hur politiken ska få största möjliga förankring hos väljarna. Då har vare sig de eller jag tid att plita med Politikerbloggens ganska tröttsamma enkäter.

Bloggar på Knuff.
Henrik Alexandersson, The Campaign Dossier, Mona for president, Johanna Graf,

Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Anna sa...

Tack, tack, tack! Och det är väl inte bara Expressen & politikerbloggen som ägnar sig åt denna kampanj... Själv såg jag en intervju med Dahlgren på TV. Nyheterna körde också ett inslag.

Undrar också om inte folk har bättre saker för sig än att svara på dessa enkäter. Själv kan jag komma på massa saker de borde ägna sig åt; utveckla politiken, driva de frågor de är förtroendevalda för, kampanja, träffa medborgare, skriva debattartiklar... ja, listan kan ju göras hur lång som helst!

Anonym sa...

Jag tror att "Mosa Mona-kampanjen" kommer innefrån SAP.....

Peter Andersson sa...

anna: håller med dig helt och fullt.

anonym: det är förstås spekulationer. Skulle de stämma är det förstås mycket allvarligt. Men socialdemokratin har erfarenhet sen länge av personkampanjer mot våra företrädare och inte sällan från grupper stående nära andra partier till höger om oss.

peter