fredag 19 juni 2009

Skandal eller rimlig kostnad för demokratin?

Expressen har idag ett nytt "avslöjande". Den här gången är det migrationsminister Billström som får ersättning av skattebetalarna för dubbla boendekostnader. Han jobbar som bekant i Stockholm men bor i Malmö. "120 000 per år från skattebetalarna för att hålla fast vid en lägenhet han bara besöker då och då".

Carina Moberg (s) kommenterar:
- Jag har full förståelse för att de som inte har nåt hopp om att få en bostad blir vansinnigt förbannade, säger Carina Moberg, Socialdemokraternas talesperson i bostadsfrågor.
Det kan man instämma i. Däremot är jag mycket tveksam till om skandaletiketten verkligen ska sättas på detta. Utan att det är samordnat ser jag att också bloggen Mona for president har samma budskap. Visst finns det samhällsproblem kvar som gör att "förmåner" av det här slaget verkar helt sjuka. Bostadsbristen, inte minst för ungdomar, är skriande. Till en del beroende på den regering som Billström är en del i. Att dessa regeringsledamöter själva kan ha dubbla boenden på skattebetalarnas pengar är upprörande för många. Men det gäller att prata om rätt saker: här handlar det om vad som ska gälla för de som företräder oss alla på nationella uppdrag.

Jag tror inte att ett samhälle som försämrar möjligheter att jobba politiskt blir särskilt mycket bättre demokratiskt. Visst har andra lägre lön och sämre bostadssituation än Billström. Visst borde de löner och ersättningar som statsråd får ändå vara tillräckliga för att lösa bostadsproblem om de tvingas lämna uppdraget. Visst är det för djävligt att folk skickas av Arbetsförmedlingen över halva eller hela Sverige för att få behålla en usel a-kassa. Allt enligt beslut som Billströms regering har drivit fram.

Ändå tycker jag vi alla ska vara försiktiga med att sätta stämpel skandal på allt som handlar om ersättningar till förtroendevalda. I alla fall om det håller sig inom de regler som satts upp. Skandalen här är väl i stället om Billström med familj har flyttat till Stockholm men medvetet behållit malmöbostaden på skattebetalarnas bekostnad för att kunna tjäna miljoner (?) på en ombildning till bostadsrätt. Vad mer har Expressen att säga om den intressanta saken?

Bloggar: Mellan himmel o jord,
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

På vilket sätt förbättrar politiker genom sitt självpåtagna maktmonopl demokratin?

Mickeh1962 sa...

Hej och glad midsommar !

Skulle nu regnet ösa ner i midsommarhelgen så kan jag dela med mig av lite mer läsning på min sajt ;))

Uppdatering har gjorts avseende systern Elisabeth och hennes juridikutbildade dotter Cecilia.

http://www.totalskandal.se/sida3.html

Mvh Micke

Calle Fridén sa...

Jag tycker vi kan stå över sånt. Det får de sköta på egen hand, Varför mata Expressen?

Peter Andersson sa...

yes, Calle. Det var huvudpoiten. Reservationen längst ner, som också antyds i tidningen är utan tvekan inget som ska tystas om det är så. Men så länge det inte finns mer fakta så avstår också jag.

p