tisdag 23 juni 2009

2010 blir inget "piratval"

De rödgröna samarbetspartierna tar makten i United Minds sista opinionsmätning före sommaren. Kd ut ur riksdagen och i stället ett rasistiskt parti in, Sverigedemokraterna. Deras intåg i riksdagen är skrämmande nog ett verkligt hot och måste tas på stort allvar. Moderaterna tappar stort medan det parti som fått se sig omnämnas i de fetaste krisrubrikerna, S, ligger på 32 procent. Ett mycket dåligt resultat sett historiskt förstås. Socialdemokratin har fortfarande en hemläxa att göra för att vinna stöd, inte minst i storstäderna.

I mina ögon kan och får inte valet nästa år bli ett "fildelningsval"", oavsett hur angeläget man kan tycka att frågorna i sig är. För mig handlar det om vilket samhälle Sverige ska utvecklas till. Där finns förvisso hela integritetsdebatten, en del som borde ingå i en modern S-vision. Jag har stora förhoppningar inför höstens partikongress.

Men oavsett en massa vällovligt snack om förnyelse så blir de grundläggande sakerna sådant som är bekant sen länge: helt enkelt därför att de inte är lösta och kräver modern politik. Hur ska Sverige tackla den massarbetslöshet som präglar Sverige vid nästa val? Hur ska välfärden betalas? Ska klyftorna fortsätta att öka eller ser vi skatter som både sätt att betala välfärden och en omfördelning som är viktig? Hur fortsätter vi att ställa om Sverige till ett hållbart samhälle? Hur ger vi på allvar alla rätt till sjukvård efter behov? Vad behöver vi göra mer för att äldre ska få god omsorg? Hur ger vi barn och unga den bästa starten i livet i skola och förskola? Det finns annat att diskutera inför valet nästa år än fildelning.

Piratpartiets framgångar fortsätter och även om man inte ännu är över spärren så är möjligheteterna stora. Att partiet varit och är en skrällande väckarklocka när det gäller integritetsfrågor är inget snack. Den som minns partiledardebatten förra veckan vet vad jag talar om. Man kan invända mot Pp:s raka ointresse av frågor som jobben, sjukvården och det mesta som rör den kommunala politiken. Men det är inget snack om att man redan nu påverkat och påverkar svensk politik.

Man kan se sig som företrädare för "kulturarbetare" och upphovsman av olika verk och som sådan spy galla över de som talar om bred tillgänglighet till kultur. På samma sätt som den musikbransch som i min yngre ungdom talade om förbud av kassettband gör man sig själv en otjänst, i stället för att bidra till något som gör att alla vinner. Oavsett det kommer säkert integritetsfrågor och fildelning att beröras i kommande valrörelse. Men som sagt: Livet och politiken är och måste vara mycket mer än så.


Fler bloggar: Mona for president, Svensson,
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

19 kommentarer:

Anonym sa...

"I mina ögon kan och får inte valet nästa år bli ett "fildelningsval", oavsett hur angeläget man kan tycka att frågorna i sig är."

Håller helt med. Det vore mycket viktigare om vi fokuserade på frågor om personlig integritet, rättssäkerhet och huruvida vi verkligen vill ha privatpoliser i Sverige.

Anonym sa...

Hallo

Om jag antar att Du representerar SAP så får du finna Dig i att ni medverkat till att göra nästa val bl.a. till ett fildelarval.

Men ni har fortfarande chansen:

Sök allierade över blockgränserna, gör en motion i riksdagen och - riv upp hela IPRED untan ersättning ! Då behöver fildelning aldrig mera diskuteras.

De som vill ha en legalisering av okommersiell fildelning ärr framtidens majoritet ! De kommer - vare sig ni vill eller inte - att utforma framtidens spelregler efter sina, värderingar, inte efter era värderingar ! Och det är den unga generationens goda rätt att ha dessa planer och hysa dessa förhoppningar.

Men ni kan gå före med gott exempel, göra bot och bättring för ert svek när ni röstat igenom IPREd genom att nu gå före tillsammans med MP, V och eventuella likasinnade i borgerligheten och river upp denna förtryckarlag.

Ni kan ju samtidigt passa på att motionera om en omfattande reform av upphovsrätten. Denna reform bör gå ut på att hårdbanta den, framförallt de omotiverat och omoraliskt långa skyddstiderna. De får gärna vara lika långa som i patenträtten, men inte en dag längre ! Konstnärer är inget bättre eller finare än uppfinnare. Därför förtjänar de inte heller längre skyddstider.

Om ni som SAP vill återvinna trovärrdighet - visa att ni representerar folket, inte amerikanska skiv- och filmbolag. Visa att ni representerar - inte förtrycker - landets unga människor. Ge dem vad de vill ha - utan att fördenskull göra kreativa människor helt rättslösa.

Kompromissen heter harmonisering: gör om upphovsrätten med patenträtten som förebild, och de allra flesta kan vara nöjda.

Förresten: ytterst bestämmerinte ni utan väljarna om nästa riksdagsval blir ett fildelarval eller ej. Men riv upp IPRED, då gör ni detta mindre sannolikt.

Odin
En ANNAN upphovsrätt är möjlig

Anonym sa...

Än en gång... Det handlar inte om fildelning min vän.

Jag kommer rösta PP 2010 för att få bort massövervakningen och för att återställa rättssäkerheten.

FRA, Datalagringsdirektivet och IPRED MÅSTE BORT!

Dessutom måste det finnas ettt inneboende motstånd mot nya lagar. Har du läst vad HADOPI och LOPPSI och IPRED 2 innebär?

Det är nya sjuka lagar på väg och dessa måste stopaps innan de kommer in i Sverige. Vår sittande regering gör INGET för att skydda sitt eget folk, därför behövs folk av folket för att värna om vår integritet.

Hälsningar från en sviken gammal moderat.

Anonym sa...

Hallo

Vad hände med min kommentar som jag skickade ?

Odin

Jakob sa...

Såsom nybliven piratpartist håller jag med dig till 100% om att nästa val inte får bli ett "fildelningsval" (vad det nu är) och att vi måste göra allt för att inga rasistiska partiet kommer in i Riksdagen.

Helst skulle jag vilja rösta på S, men det är tyvärrr fullständigt otänkbart för mig, så länge S fortsätter att driva på för att avskaffa/inskränka grundläggande mänskliga rättigheter, som rätten till ett privatliv, yttrandefriheten och rättssäkerheten.

Jag kommer att rösta på det parti som vill värna dessa grundläggande medborgerliga rättigheter - det vill säga Piratpartiet. Jag kommer också att göra mitt yttersta för att få så många andra människor som möjligt att rösta på PP, så att vi kommer in i Riksdagen.

Rätten till ett privatliv, yttrandefriheten och rättssäkerheten i Sverige är under starkt hot och är alldeles för viktiga för att komma bort bland allt käbbel om bidragsnivåer, fildelning och betygssystem som Orwell-samhällets förespråkare i S, M, KD, FP och C ägnar sig åt.

Peter Andersson sa...

DanceK: även jag har insett att när det gäller PP:s engagemang så sträcker det sig långt över "fildelningsfrågan". Jag har (starkt!) kvar kritiken om att Pp väljer att inte säger sig ta ställning i de frågor som utöver integriteten (!!)beslutas av ex EU-parlamentet o riksdagen. Kommer PP in i riksdagen så gissar jag att man också automatiskt (på rikstrenden) kommer in i nästan alla fullmäktige o även landsting. Att inte ha en politik för de frågorna är inte rimligt. Men ytterst avgör väljarna.

Jag menade nog mer själva debatten i allmänhet. Och gissningsvis finns också feldelning med :)

Odin. börjar själv, som sagt, inse att det ligger mycket i det du skriver. Hoppas att vår partikongress kommer att ha en omfattande diskussion om det. Där hoppas jag på nätverket "Sossar mot storebror".

Dessutom har Sverige haft tillräckligt av "privatspaningar" under åren....

http://tinyurl.com/m8tm8y

Jakob: hoppas att du ska få goda skäl att också framöver rösta S efter beskeden från partikongressen i höst.

Du skriver att "S fortsätter att driva på för att avskaffa/inskränka grundläggande mänskliga rättigheter, som rätten till ett privatliv, yttrandefriheten och rättssäkerheten." Det utgår jag från att så inte kommer att ske. Som du vet (!) styrs Sverige nu av Fredrik Reinfeldt och tre andra partier. De verkar nästan lyckas med att både spela "frihetsförsvarare" och samtidigt vara de som har makten.

Än så länge.

peter

Anonym sa...

Peter

Partidiskussioner, "utredningar" och sånt är för långsamma.

Medan ni som röstat för IPRED håller på och babblar om dess vara elelr icke-vara skördar denna lag offer - hela tiden ! Den gör skada varje dag som den tillåts förbli i kraft.

Den måste tas bort omedelbums - i en slags politisk brandkårsutryckning ! Men sådana tankesätt är nog helt främmande för folk i de etablerade gammelpartierna .... tyvärr. Snabb hjälp för att förhindra att småfolk råkar illa ut - det verkar inte gå för sig när man är gammal och trött - jag menar partiet, inte dess medlemmar.

De som nu får krav-, hot- och utpressningsbrev från av statsmakten auktoriserade privatsheriffar kan inte vänta. De behöver hjälp NU. Och de som redan drabbats behöver gratis rättshjälp - samt ett löfte att kompenseras för sina utgifter såsnart IPRED rivits upp.

Gör det goda NU - allierade finns att hitta för att skrapa ihop till en majoritet i omröstningen.

Vänta inte till imorgon eller i övermorgon !

Odin
En ANNAN upphovsrätt är möjlig - och nödvändig !

Erik Gertkvist sa...

För oss som har ett liv utanför partipolitiken är skillnaden mellan Alliansen och SAP+v+mp vad gäller arbetslöshet, klyftor, hållbarhet, sjukvård och så vidare minimal.

Det må vara tufft för dig och alla andra som verkligen tror att det andra blocket (oavsett partifärg) vill människor illa, men faktum är att skillnaden mellan era budgetalternativ är rackarns små och att ni (även denna gång oavsett partifärg) ofta behåller de reformer motståndaren infört.

Dessutom har ni (oavsett partifärg) uselt record på att leverera. Varför skulle SAP fixa skola och omsorg efter 2010 trots att ni hade 1994-2006 på er att leverera?

Jag resonerar som så, och antagligen många piratpartister med mig, att de flesta frågor kommer få ungefär samma lösning oavsett vilka partier som hamnar i regeringen efter 2010. Men marschen mot Storebrorssamhället kommer bara stoppas om Piratpartiet kommer in i riksdagen.

För varje år som går blir väljer allt fler svenskar att tänka själva och inte köpa hela livsstilspaketet från ett politiskt parti. Ett genomsnittligt riksdagsparti är idag betydligt mer sektbetonat än Piratpartiet. Det bådar gott för PP i valet 2010.

minata sa...

Socialdemokratin är intresseorganisationernas parti.
Folkets Bio AB och Filmcentrum betalar som medlemsföretag i APB(AntiPiratByrån) Henrik Ponténs lön. Biograferna - där ibland Folkets Hus - publicerade en helsideannons i uppmaning att rösta igenom IPRED-lagen. Vi har musikerförbundet. Det stora flertalet kulturarbetare i respektive intresseorganisationer som också är medlemmar i det socialdemokratiska partiet. Det statliga Caprice Records som är ett av medlemsföretagen i svenska IFPI. Ovan slår med hästlängd de tjogtal medlemmar som är med i Sossar mot Storebror.

IPRED-lagen är ett måste för oss upphovsmän och rättitghetshavare.

Jakob sa...

Ja, jag hoppas så klart att Socialdemokraterna snarast hittar rätt och helt överger sin nuvarande linje, så jag slipper rösta på PP igen.

Men med tanke på att er talesperson i dessa frågor - Thomas Bodström - så sent som härom veckan hårt attackerade den borgerliga regeringen för att ha gått alldeles för försiktigt och långsamt fram (!!!) med att införa massavlyssning av svenska folket, avskaffa rätten till ett privatliv, samt rättssäkerhen och därmed även yttrandefriheten i detta land, känns en omsvängning från S idag tyvärr extremt osannolik.

Jag är övertygad om att förnuftet och demokratin kommer att segra, även inom S, men det verkar som att Socialdemokraterna (precis som borgerligheten) först måste förlora hundratusentals röster till PP i ett riksdagsval för att något positivt ska hända...

Fredrik sa...

Sverigedemokraterna rasistiska? Vadan denna anklagelse?

Anonym sa...

Hallo

Vad hände med min senaste kommentar ? När kommer den ?

Anonym sa...

Vad hände med min andra kommentar ??

Odin

Anonym sa...

Vad hände med min andra kommentar ??

Odin

Anonym sa...

"I mina ögon kan och får inte valet nästa år bli ett "fildelningsval".

Helt rätt, Fildelning är INTE viktigt i sammanhanget, det är däremot:
rätten att inte bli kartlagd betr, epost,sms,mms, URL (www adresser), telefonnr man ringer, att ens mobil är en "spårsändare" o.s.v. Många av gammelpartierna försöker frenetiskt få FRA, IPPRED, datalagringsdirektivet o.s.v. att bara en fildelningsfråga, det är det inte, men lagar som platsade i f.d. DDR eller nån annan diktatur och som INTE hör hemma i sverige tycker gemene man inte om (många är otroligt nog helt ovetande vad NI,M och andra försöker genomföra/har genomfört betr. detta) och inför valet kommer detta att trummas ut till allmänheten, det finns ju endast ett trovärdigt parti betr. detta och alla vet ju vid detta laget vilket det är.
Sedan har vi ju hela film/skivbranschen som varje vecka nu lyckas reta upp väljare med bl.a. åtal för vissa länkar(!) på webbsidor , filer på lösenordsskyddade servrar o.s.v. och varje gång detta händer så är det bara att gå in på PPs webb och se antalet medlemmar ta ett skutt uppåt, snart är det val igen...

Anonym sa...

Jag kommer ihåg när S hade regeringsmakten. Då talade vi om Bodströmsamhället.

S har en bra bit kvar innan de kan få någon trovärdighet när de snackar integritetsfrågor.

Ett piratval är ett val för grundläggande frihetsfrågor. Staten ska inte övervaka vem jag talar med på nätet utan brottsmisstanke i fredstid. Jag kommer aldrig att rösta på ett parti som är berett att kompromissa i den frågan. Jag är ingen terrorist och jag finner mig inte i att bli behandlad som en.

Men, det ska bli intressant att se vad S partikongress kommer fram till.

Donsan sa...

Fildelarval? - Jag skulle vilja kalla det ett val om upphovsrätten och ett val om individens integritet och demokratiska fri- och rättigheter - hörnstenar i en demokrati

Vilka annars än Piratpartiet vill lova att de helhjärtat skall kämpa för dessa frågor? - I det gångna EU-valet - när det stod klart att PP skule erövra minst ett mandat - började så gott som alla andra partier sväva på målet - Jag skulle inte bli förvånad om dessa etablerade partier före valet alla vill reformera upphovsrätten - Men tro mig - utan Piratparti i riksdagen kommer alla dessa partier att anse att de lungt kan förtsätta att våldtaga medborgarnas grundlagsfästa rättigheter för att stryka dom USAstyrda lobbyorganisationer i Sverige medhårs

För ingen kan väl tro på alla myter som dessa upphovsrättsivrande partier som S - M - KD och Fp sprider omkring sig - t ex att det är upphovsmäns intressen de värnar? - Så vid jag vet var det inte upphovsmän som har:

* uppmanat T. Bodström att - utan anledning - skärpa upphovsrätten 2005?
* uppmanat T. Bodström att beordra tillslaget mot TPB?
* som gav förundersökningsledaren i fallet TPB - polismannen J. Keyzer ett jobb som tack för utfört arbete?
* tillsatte en jävig domare att leda TPBs rättegången?

Aldrig har vi väl - trots 10 av den sk illegala fildelningen - sett en enda upphovsman som bevisligen har lidit ekonomisk skada pga den?

I själva verket tjänar upphovsmän knappt någonting alls på alla dessa upphovsrättsskärpningar och lagar som IPRED - det är också därför att majoriteten av dem aldrig - och under organiserade former - har protesterat mot den sk illegala fildelningen - Inga protestkonserter - inga demonstrationer eller andra uppseendeväckande aktioner för att fästa allmänhetens intresse på deras påstådda utsatta ekonomiska situation

Nej - kommande val får mer än gärna handla om upphovsrättens utformning i den digitala värld vi lever i idag - Fler och fler ekonomer börjar inse att den nuvarande upphovsrätten är en hämsko för välfärden

Fler och fler vanliga medborgare börjar också inse hur viktiga frågor som individens integritet - yttrandefrihet och rätten til fri information är i ett demokratisk samhälle och hur förkastligt och skrämmande det är när Staten börjar snoka - övervaka och kontrollera medborgarna under olika täckmantel som t ex terrorism - pedofiler - tung brottslighet etc - företeelsen de vet att medborgarna avskyr

Vi behöver ett Piratparti som har tillräckligt med inflytande så att det kan agera som blåslampa i arslet på dom övriga partierna!

Amen!

Donsan sa...

Jag misstror också bloggare som är så rädda för kommentarer att de först måste godkänna en kommentar - Jag tycker att det tyder på dåligt självförtroende och en bristande insikt i vad ordet censur betyder

Peter Andersson sa...

Donsan: jag har mestadels av min bloggtid haft öppna kommentarer. Tyvärr har merparten av inläggen varit rasistiska kommentarer som jag inte tänker tillåta på min blogg. De får gärna skriva på annan plats. Om det kallas censur så okey för det.

Det finns också angett som regel. Om den seriösa debatt som förs här om intergitetsfrågor hade varit dominerande så hade inte förhandsgranskningen varit på.

Annars tycker jag att dina synpunkter till största delen är viktiga. Och källa till självkritik från S sida. Jag hoppas att de diskussioner som nu pågår ska leda fram till något bra.

Verkar vara en sanning i bloggvärlden att Bodström har beordrat något. En fullständigt omöjlig uppgift att försöka ta debatt om eftersom det verkar vara "sanningen". Jag konstaterar bara att i Sverige tillåter vi inte ministerstyre. Om man misstänker att så sker så anmäler man det ex till KU. Så gjordes också i fallet med tillslaget mot P. Bay och KU har, som det heter, inte funnit att något sånt ingripande har hänt. Det utgår jag ifrån stämmer. Men yttranderätten innebär som bekant att säga i stort sätt vad som helst om vem som helst bara det inte passerar gränserna till brott.

Men i övrigt instämmer jag. Efter dagens dom i Solna...kan man knappast säga något annat.

Fredrik om SD: högst relevant påstående.

DanceK: jag kommer nog framöver inte att beteckna Pp:s huvudsakliga intressen som "fildelning". Ju längre man lever desto mer lär man sig."

Återkommer med fler svar.

p