torsdag 25 juni 2009

Piratpartiet blir gröna samtidigt som en dom fälls som förändrar Sveriges politiska landskap?

Piratpartiet kom in i Europaparlamentet av "egen kraft". Det fanns hos delar av väljarkåren en stark oro för integritetsfrågornas utveckling. Jag kan bara tala för mig själv: hade inte koll på den utveckling som faktiskt var på väg. För detta är jag säkert värd stort klander. I den senaste opinionsmätningen når Piratpartiet nästan över fyraprocentsspärren.

I dag meddelas att partiet tar plats i EU-parlamentets gröna grupp. Man gör det med reservationen att
det är samma grupp som svenska Miljöpartiet sitter i, men utan en lika tydlig vänster-högerprofil som svenska Miljöpartiet. Jag kan tänka mig varför man gör reservationen.

Dagens dom från Solna tingsrätt, som avgjordes enligt IPRED, kan förändra det politiska landskapet. Den torde göra att de framgångsfaktorer som tog Pp till EU-parlamentet förstärks. Den lyfter säkert upp debatten om privatspanare. Det återuppväcker säkert diskussionerna om hur samhället kan avdela ganska mycket polisresurser till jakt på fildelare. "En skam för rättsväsendet", säger Rick Falkvinge. Ephone tvingas lämna ut IP-nummer för att fem bokförlag ska kunna agera mot olaglig nedladdning. Jag läser i Svd om uttalande från chefsrådmannen:

Fortfarande finns alltså möjligheten att inget upphovsrättsbrott har skett när ljudböckerna har laddats ned, påpekar Mats Jender.

- Rent teoretiskt kan det vara lagliga uppgifter. Det finns utrymme för ett visst tvivel, säger han
Det är förstås otänkbart att PP har beställt domen men det är inget snack om att det ger mycket starka argument och fart på partiet inför nästa år val. Och säkert redan nu för partiets företrädare i EU-parlamentet.

Det arbete som är igång inom S för att driva debatten om integritetsfrågor har fått namnet Sossar mot storebror. Dagens dom ger måhända en energikick i det arbetet också.

Mer att läsa:
- SvD, Aftonbladet, Ekot,
- Bloggar: Otyg, Juristen funderar, Henrik Alexandersson,

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Emil sa...

Peter,

För det första all heder åt dit idoga och mycket intressanta bloggande.

För det andra har du säkert rätt att domen kommer att användas politiskt, men jag tycker att de partier som har röstat för Ipred måste ta debatten med piratpopulisterna kring den här lagen. Genom tillgång till IP-adresserna kan författarnas ställföreträdare gå vidare och se om deras upphovsrätt har blivit kränkt och eventuellt inleda en civilrättslig process för att få ersättning. Jag har förstått det som att piratpopulisterna vill avskaffa upphovsrätten, men för oss andra måste det kännas ganska skönt att det nu finns sätt för författare och andra att skydda sig. Att civilrättsligt kunna skydda sin upphovsrätt har varit möjligt i evinnerliga tider och är inte fråga om någon privatspaning.

Peter Andersson sa...

Emil: tack för dina varma ord om mitt bloggande.

Annars är min mycket enkla princip: Polis utreder brottsmisstankar. Ingen annan. Vi drar oss in i ett juridiskt träsk utan like om den utveckling som kan skönjas ´med acceptans för privata företag /grupper att agera spanare och "juridik" går vidare.

peter