söndag 21 juni 2009

Kränkt integritet lika illa oavsett vem som utför den

Jag skrev för en tid sen ett för mig viktigt inlägg om "sossar mot storebror". Det var en viktig markering. Det finns mer att göra för att utveckla och förbättra också oppositionens politikintegritetsområdet. Det kommer att göras på höstens partikongress efter initiativ från engagerade partivänner. Och för regeringsalliansens politiker finns ju förstås möjlighet inom kort att stödja förslag från oppositionen som utan tvekan skulle vara steg i rätt riktning. Om man vill. Mycket av debatten om "storebror" hamnar med rätta på stat och EU-beslut som handlar om integriteten. Med rätta i de fall idiotin inte tar sig någon begränsning.

Mitt största problem med folk som lagrar mig i datorer är ännu inte staten. Inte heller kommunen. Inte heller föreningar. Det som mest inkräktar på mitt privatliv är de djävla säljare som vilka tider som helst på dygnet ska sälja strumpor, försäkringstjänster, lotterier, banklån, bredband, mobiltjänster och allt mellan himmel och jord. Visst finns "Nix". Men ska det behövas?

Med stor reservation för att jag bara sparsamt har följt integritetsdebatten (fram till nu) tycker jag att det finns en slagsida: registrering av vad som händer på internet, förslag om datalagring, kamp mot fildelning och annat som rör integritetsfrågorna tycks ha en tyngdpunkt på staters agerande gentemot medborgarna. Än så länge känns mina egna upplevda integritetsintrång värst från det så kallade fria näringslivet.

Undrar om inte Jammie Thomas-Rasset från Minnesota håller med mig efter domen om gigantiska skadestånd efter en fildelningsrättegång. När vinstmarginalerna ska bevakas och säkras av medieindustrin görs det till vilket pris som helst för människors integritet. P J Anders Linder skriver kanske inte så ofta om saker jag instämmer i. Däremot är dagens ledare tänkvärd och viktig, med självkritik mot den borgerliga regeringen.

Att han faktiskt kräver ansvar av de som nu styr och inte går till historien och klagar på tidigare regeringen är värt en uppskattning. Men mot bakgrund av mina egna upplevda problem med integritet ser jag gärna fram emot en ledare som faktiskt tar strid också mot privata intressen som gärna vill veta allt om mitt liv enbart för att kunna sälja så mycket som möjligt. Detta som ett viktigt komplement till att allt som kan göras för att folkets egna valda inte själva ska gå över gränsen när det gäller att granska det folk man faktiskt företräder.


Bloggar. Fritänk, Motpol, Dick Erixon, Magnus Andersson, Opassande, Jinge, Meastro,
Aftonbladet om fildelning under jord.
SvD om 1984,
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tackar!
Keep it up!

Anonym sa...

Det sitter en annan människa på andra sidan telefonluren. Ofta en ung lågkvalificerad människa som inte kan få något annat jobb. Har du ens tänkt så långt?