söndag 22 november 2009

Vellinge brinner och börjar det skaka ordentligt i svensk politik?

[uppdaterat] Just nu hör jag folkpartiets landsmöte på teven. Just nu handlar det om integrationspolitiken. Många babblar om "S misslyckande" men hör ett ombud tala om Södertäljes uppfinningsrikedom att försöka hitta lösningar. Ett annat ombud säger: de enda väljare vi inte vill ha är de som ser likheter mellan folkpartiet och Sverigedemokraterna."

Som i många fall måste man snart börja fundera över när alliansens anhängare ska inse att de faktiskt har makten och faktiskt har haft den några år. Det borde finnas en gräns när makthavare inte med trovärdighet kan fortsätta skylla på andra utan ta ansvar själva.

Jag skulle inte drömma om att påstå att det är regeringen direkta fel. Men det brinner i Vellinge därför att flyktingbarnen har fått ett boende där. Främlingsfientligen får ett direkt och skrämmande uttryck i en kommun med moderat styre, i en region med moderat ledarskap och med en moderat som ansvarig för integrationsfrågor.

Frågan är väl om de (alliansen) kommer att ha denna makt efter nästa års val. Något verkar hända i svensk politik. Det verkar bubbla allt ljudare inom alliansen. Därtill kommer en mer offensiv socialdemokrati, ett rödgrönt samarbete som fått sina former och som under våren kommer att leverera en rad förslag som också kan bli propositioner efter valet.

folkpartilandsmötet finns kärnkraftshyllandet och tron på att LAS-försämringar ger all lycka. Som Henrik Brors skriver har fp nu förlorat sin position som "näst bästa" parti för många. Eller som valforskarna brukar beskriva det. (fp) som politikens Hallsberg där väljarna gör ett kort uppehåll innan man går vidare till nästa parti. På den andra sidan centerpartiet som valde att bryta ett energisamarbete med (S) och (v) men som nu verkar uppleva interna konvultioner igen i energifrågan.

I dagens SvD skriver Lena Hennel en söndagsanalys. Temat är hur dt uppvaktande som miljöpartiet nu "drabbas av" av flera alliansföreträdare som ser hur SD kan påverka det politiska landskapet efter valet. Centern som i mätningarna har varit farligt nära fyraprocentspärren till riksdagen, kan råka mycket illa ut. När till och med borgerliga skribenter börjar utmåla (mp) som "liberalt" kan det ge ytterligare kraft till det rödgröna samarbetet. Mp blir partiet som är legitimt för både vänster och höger. Särskilt i storstäderna som avgör valet är detta tydligt, med stora framgångar för Mp och en fortsatt tillbakagång för centern. Inte ens Stureplancentern lyckas få upp väljarstödet.

Det finns anledning att jag fortsätter mitt självpåtagna upplysningsarbete: alliansen har inget för sitt uppvaktande. Dörren är igenstängd och igenspikad. Däremot har de rödgröna tillsammans öppnat för lösningar över blockgränsen om läget kräver det efter valet. Frågan är hur folkpartiets landsmöteshelg påverkar debatten och alternativen. Ett tidigare socialt medkännande liberalt parti som intar de forna gammelmoderaternas positioner är knappast något samarbetsalternativ för de rödgröna. Inte heller ett centerparti och en Maud Olofsson utanför riksdagen.


Fler bloggare, förutom all dem på NetRoots.
- Röda Berget om "goda krafter i Vellinge.
- Maria Ferm om branden i Vellinge...
- Miatankar om Vellinge...


Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Då utgår jag från att du var på plats när någon tände eld? För hur vet du annars att det var ett brandattentat?

Jag som bor i närheten kan berätta att jag vid flera tillfällen sett flykting"barnen" stå utomhus och röka (trots 18-årsgränsen. Undrar vem som langar...). Hur vet du att det inte är så att lövhögen används som askfat?

/Johan

Anonym sa...

Vellinge brinner... nu får du väl sansa dig... Är det lövhögen du menar så måste detta vara tidernas överdrift. OK, om ett försök att tända eld på byggnaden skett, då hade vi kunnat snacka, men en lövhög... Jesus! Undrar om inte de röda glasöginen är lite väl dimmiga, dammiga och felslipade. Förresten kan det ju vara något av de skäggiga barnen som tjuvrökt

brodeur sa...

Det brann i en lövhög så coola ner lite...........

Maximus sa...

"Vellinge brinner"

Ja vilket fruktansvärt terrorangrepp och attentat mot de oskyldiga stackars löven.

Hets mot lövhög å det grövsta. USCH!

Peter Andersson sa...

Marcus. Jag såg den sida du följer och vi har nog totalt olika utgångspunkter och kommer nog inte att kunna enas om en gemensam syn på "livet". Ser också att den blogg du följer skriver att "
Hela Sverige brinner".

Faktiskt inte utanför mitt fönster.

JOhan: nej, jag är ytterst sällan i Skåne utan får som ofta förlita mig på massmediala uppgifter.

Din och "anonyms" antydan om att tjuvrökning och användning av "lövhög som askfat" kan jag förstås inte bemöta. Möjligen att det verkar korkat att använda just..det till det..så att säga.

Brodeur: visst kan man tona ner saken om löven har självantänt eller använts som askkopp. Men om antändning har gjorts för att i mer eller mindre grad djävlas med, protestera mot det boende som ett antal flyktingbarn/ungdomar har fått i Vellinge är det en annan sak. Då är storleken helt ointressant, om uttrycket tillåts. Det är inte bra om folk springer och eldar i protest, om det skulle vara så. Och det är inte okey, minst sagt. Det förtjänar att sägas.

/p

Maximus sa...

@ Peter Andersson:

Du är precis så oupplyst och oinformerad och oinsatt som ungefär 50% av resten av svenska folket.

Det var anledningen till att jag emigrerade för 9 år sen. Det är dessutom anledningen till att jag aldrig kommer flytta tillbaka.

Om du nu bemödat dej med att klicka dej fram till min Torrent så tycker jag du dessutom ska börja ladda ner den.

Studera sen materialet, som består av 5gb dokumentärer. De flesta filmade av BBC.

När du sett dem så kan du komma tillbaka så kan vi ha en diskussion.
Här är länken:
http://thepiratebay.org/torrent/4905348

Peter Andersson sa...

Marcus. Om jag är så "oupplyst och oinformerad och oinsatt" som du gör gällande så hjälper nog inte din Torrent upp eländet. Jag får känna mig trygg i att i alla fall dela bristen med halva befolkningen. Men jag undrar hur du betecknar den andra halvan som är "Upplyst".

p