Ser att tidningen Expressen har en "scoop". Det är den socialdemokratiska valplanen som har "läckt ut". I artikeln recenseras planen av utomstående experter.
Det där med hemlighetsmakeri kring planeringarna tillhör nog det förgångna. Allt fler partier inser att själva öppenheten om valarbetet sänder signaler som i sig kan vara viktiga och att skapa intresse kring partiet. Vare sig utvalda målgrupper eller metoder är förvånande. A (S) ska göra den största samtalskampanjen någonsin är en självklar ambition för ett "riktigt" folkrörelseparti". Dörrknackningar, telemarketing och arbetsplatsträffar har förvissor gjorts i massor förr. Framöver handlar det mer om att finslipa och bli mer metodisk.
Målgrupper som yngre pensionärer och barnfamiljer är lika självklara. De är stora och viktiga i valet. Båda grupperna har en naturlig känsla för den välfärdspolitik (före sänkta skatter) som (S) är bärare och "marknadsledare" i. Många äldre är förbannade på regeringens straffskatt på äldre. Barnfamiljerna har större förtroende för (S) politik för barnen än andra partier. Också väljarna i Stockholmsområdet.
De experter som kommenterar lyfter bland annat fram att det inte är metoder utan budskapet som är basen. Så kommer det förstås att bli. (S) ska peka på en annan samhällsmodell än de styrande i alliansen. Det vill säga berätta om den egna politiken. Samtidigt fyller man sin granskande roll genom att noga utvärdera borgarnas politik. Där kommer jobbpolitiken att vara första linjen. Den allians som lovade fler jobb och färre i utanförskap ska ställas till svars därför att det blev tvärtom, i den fråga som så totalt avgjorde valet 2006. Där fick alliansen inte misslyckas men gjorde det. Det ska väljarna döma av.
Fler bloggar på NetRoots.
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, val 2010, mona sahlin, socialdemokraterna,