fredag 4 september 2009

Förbifart Stockholm - vinnare och förlorare

När jag tar in tidningarna i dag ser det ut som de stora i Stockholm har samordnat första-sidorna. DN med rubriken: "Förbifartens vinnare". SvD: "Vägbyggets förlorare".

I ledarkommentaren i Svd fortsätter det jag bloggade om igår: Det är inte förbifarten som är i fokus. Det är vägens påverkan på det rödgröna samarbetet. Det är också Schlaugs bloggtema.


DN har en läs- och tänkvärd artikel. Dels om själva kostnaderna för förbifarten men också med perspektiv om hur regionen utvecklas. Och för den som funderar i rödgröna termer är ju regionens största morgontidning en fast hand att hålla i när det blåser. DN skriver:
Förbifart Stockholm kan alltså ge ett positivt bidrag till regionens utveckling. Men inte om den blir så dyr att kollektivtrafikinvesteringarna trängs ut. Gårdagens regeringsbeslut lär inte bli det slutgiltiga svaret på frågan om Förbifart Stockholm ska byggas.
Såg debatten i morgon-Tv mellan Andreas Carlgren och Maria Wetterstrand. Maria agiterar entusiastiskt för att just Stockholm är den bästa regionen för kollektivtrafik. Hon får förstås frågan om Förbifarten och det rödgröna samarbetet. Där uppfattar jag det som att hon ger samma budskap som Mona Sahlin: att det kommer att lösas.

Och i den efterföljande nyhetspanelen råder enighet om Förbifartens behov. Stig Malm konstaterar krasst att det mycket handlar om vägar för långtradare, som i alla fall inte åker kollektivtrafik. Han avslutar, precis som Johanna Graf i gårdagens blogginlägg, att berätta om Solna, Sveriges mest överkörda kommun. Där skulle förbifarten vara en stor lättnad.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Karin Reuterswärd sa...

Men Peter - visserligen kommer du undan med att du återger vad Stig Malm sagt och inte riktigt uttalar dig själv - för du kan väl inte mena att långtradare inte ska åka kollektivt?! Denna trafik behöver ju i mycket högre grad än vad som är fallet i dag styras om till tågtransporter. Det är en av anledningarna till att det är olyckligt att man satsar enorma summor pengar på väg i stället för kollektivtrafik för både personer och gods.