söndag 20 september 2009

Arbetslöshet 11,4: Logiskt sätt har Reinfeldt redan fått sparken

Ser att regeringen och Anders Borg har haft presskonferens om finansplanen. (hm, nymodigheter ..att släppa den idag ..) 11,4 procents arbetslöshet nästa år, 11,6 året 11. En regering som styr Sverige på väljarnas mandat att skapa fler jobb och få färre i utanskap kan inte få förnyat förtroende med det resultatet.

Jaja, Egentligen spelar det ingen roll om orsakerna. Den som tänker tillbaks minns att det inte fanns några reservationer för kriser och annat. Dessutom hånade Borg också oppositionen när varningarna kom:
”Lyssnar man på Östros är det lätt att få intrycket att Sverige står inför en allvarlig nedgång, kanske en depression, med massarbetslöshet, hög inflation, chockhöjda räntor och förödda statsfinanser.”
Finansminister Anders Borg i riksdagen 15 april 2008

Felgreppen fortsätter. Personligen tror jag inte ett ögonblick på att det är tillfälligheter eller ren dumhet. En del av regeringens handlande är nog beroende på en ideologisk blindhet. Tron att sänkta skatter automatiskt ger jobb finns parallellt med kravet att de egna grupperna ska ha sitt.

I Rapport kallar Anders Borg budgeten som en krisbudget. 107 miljarder i underskott. Statsskulden 40 procent av BNP. Regeringen hävdar att tillväxten kommer snabbare i Sverige. Frågan är om det är önsketänkande eller riktiga gissningar.

Det som är fullständigt obegripligt är att sänkta skatter med nu 10 miljarder till, och tillsammans upp emot 100 miljarder inte verkar spela någon roll i statens kista. De kan man ha och mista. Mycket märkligt.

Läs mer: Aftonbladet, Expressen,
De rödgrönas granskningsrapport.
- Dn: Maud Olofsson kompromissens förlorare"

Bloggar:
- Johanna Mellén. "Krisåtgärder, arbetslinjen och välfärdens kärna"
-
Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Logiskt SETT

Lisa sa...

Ja, faktiskt.
Det känns lite konstigt ventilerar dina åsikter om politik i ett inlägg där du inte kan stava rätt i rubriken..

Péter sa...

Fint att Anonym och Lisa håller sig till väsentligheterna! (Lisa är till och med solidarisk och skriver en grammatiskt inkorrekt/ofullständig mening, det är så man får en tår i ögonvrån)

Själv tycker jag om saker av sekundär vikt, som att innehållet i Peter Anderssons inlägg är mitt i prick.

Peter Andersson sa...

Peter. Jag vet att jag måste bättra mig med kommentarshanteringen. Nu hann du skriva precis det jag tänkte..före mig.

Lisa o anonym: Jepp. Det blir tyvärr ett och annat staffel som slipper förbi :-) Så också i de stora tidningarna...

Kolla tex Sannas inlägg:
http://sannarayman.blogspot.com/2009/09/imponerande.html
p

CarlB sa...

Jag är glad att höra att du accepterar de första stegen i jobbskatteavdraget, men tvekar inför det sista och där kan jag hålla med dig. Däremot dom första har helt klart hjälpt Sverige ur den värsta industrikrisen sen 30-talet. Konsumtionen har hållits uppe och tjänstesektorn klarar sig bra.
Sen vet även du Peter att budgetunderskottet kommer att minska när hjulen börjar snurra igen.