tisdag 3 april 2007

Granska vinnarna av fastighetsskattesänkningen kommun för kommun

Det totalt omvända fördelningspolitiken som regeringen för måste leda till att sänkningen av fastighetsskatten redovisas öre för öre, kommun för kommun och hus för hus: Hur mycket vinner Borelius?
Slumpen kanske, som gjorde att alliansregeringen håller presskonferens om att byta namn på fastighetsskatten samma dag som Stockholms stad talar om hårdare tag mot de fattigaste och införande av nödprövning. Medier som DN, SvD och Aftonbladet rapporterar med nästan strålande rubriker om att detta presenteras. Det är inte första gången. Redan inför valet kördes nyheten och den uppmärksamme lär sätta sig ner och jämföra förslagen. Egentligen är det ganska enkelt: Varje krona från fastighetsskatten används till välfärden. Varje krona som intäkterna minskar måste antingen hämtas från något annat eller följas av besparingar. Alliansen är här förhoppningsvis tydlig, och hänvisar väl inte till något "allmänt reformutrymme som också S pratade om före valet". I så fall har de utrymmet redan används i hela sin omfattning.

Fastighetsskatten drar in ca 30 miljarder. Redan nu är alliansen uppbunden av löftet om en låg avgift som ersättning. Det vill säga, fastighetsskatten ska byta namn. Att den går över från stat till kommun lär inte bekymra medborgarna så länge det inte går ut över skola, vård och omsorg.
Det finns onekligen andra perspektiv. Också borgerliga företrädare menar att skatten är ett rätt bra sätt att få pengar till välfärden. Andra länder använder det. Den minnesgode kommer ihåg att moderaterna inte alls var särskilt "heta" på att gå fram med en snabbare sänkning. Men Kd, det parti som är så nära riksdagsspärren, lovade tydligast. Det är således viktigt för hela Alliansen att ingen kan anklaga kristdemokraterna för svek i den frågan.

Det förtjänar också att fundera varför exempelvis moderaterna tonade ner kravet? Ja, mycket beror på att de verkligt skeva effekterna av skatten försvann när S-regeringen införde begränsningsregeln och sänkte skatten. Efter det är det också än tydligare att de som gynnas är samma grupper och samma orter i Sverige som gynnas av alliansens övriga politik. Täby, Danderyd, Lidingö, Vellinge....de kommunerna dyker upp överallt på listan över vinnare av borgerlig politik.

Ännu en stund tills presskonferensen om detta vallöfte som blir stor nyhet när det ska infrias. Men en sak är klart långt tidigare: fördelningen av regeringens reformer mellan de som har mer och de som har mindre eller inget alls följer en tydlig linje. Samma gamla vanliga högerpolitik för samma intressegrupper, en politik möjliggjord genom ett retoriskt bedrägeri som trots öppenheten om det har lurat skjortan av först medier sen av en grupp marginalväljare som avgjort valet. Och detta är bara början. Den fullständigt omvända fördelningspolitiken måste i det här fallet leda till att sänkningen av fastighetsskatten redovisas öre för öre, kommun för kommun och hus för hus: Hur mycket vinner Borelius, talman Westerberg, Bildt och andra?

Intressant: Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag har uppfattat att förslaget skall finansieras genom att beskattningen förskjuts från den nu löpande beskattningen till att ske i samband med försäljningen. Borde inte det i praktiken inebära att de som bor i områden med höga priser/hög prisstegring på fastigheter fortsatt får betala mer (lika mycket?) totalt - bara med en förskjutning i tiden? Eller är det verkligen uppenbart att ökningen av reavinstbeskattningen totalt sett kommer att drabba låginkomsttagare i glesbygd?