onsdag 11 april 2007

En journalist som äntligen förstått "Nya moderaterna"

Det var bland annat på Stockholms handelskammares seminarium under temat (ungefär)"Moderaternas strategi för valseger 2006" som Fredrik Reinfeldt bekantgjorde sin plan för det som skulle ge valseger 2006. Det var strax efter stämman där han valdes till partiledare. Ett hundratal närvarande, några välkända journalister. Och så jag. Jag har aldrig skämts över att jag blev imponerad över det jag hörde. Även om det egentligen bara tillhörde kampanjandets skolbok, som borde vara välkänt för alla. Tydligt mål, "vi ska vinna". Förberedelser, inte bara partimässigt utan främst politiken". Och det då viktigaste: den analys han utgick ifrån. Inte heller det var ett dugg nytt. Basen fanns redan i böckerna Nostalgitrippen och Det sovande folket från början av 90-talet. Det kompletterades med en moderat ekonomisk teori utvecklad av Anders Borg, då chefsekonom hos m, och en kampanjstrategi a la Littorin.

Jag har skrivit drösvis inlägg om de nya moderaterna. Insikten att moderaternas egen politik aldrig vinner val i Sverige. Betoningen att man inte lämnar positionen på höger-vänsterskalan, att det mer är fråga om tidsperspektiv. Strategin att presentera ett alternativ som inte kan ifrågasättas ekonomiskt. Kunskapen om "dags för förändrings"-budskapets slagkraft, när ett parti som socialdemokraterna försöker göra det knappas något parti har lyckats med i en demokrati: att vinna stöd för sin regering i ett fjärde val i rad. Vissheten om att förändringen kan ske inom partiet när "riksbunkerns" idéer hade svagt stöd hos hårt arbetande kommunala företrädare med mer realistisk insikt om politiken och de problem politiken ska möta. Inte minst när det gäller skatter. Styrkan i att forma en medial Allians och ställa den mot ett vänsterblock som inte är särskilt svår att beskriva som söndrande. Betoningen av jobben, valets viktigaste fråga: samma utgångspunkt som alltid nämligen företagarnas villkor och intressen men formulerad som om arbetslösas väg till jobb är de intressen som driver partiet.

Allt detta har svenska medier, inte minst i valrörelsen, knappast beskrivit. Mitt intryck var som bekant under valrörelsen att man tog emot och utan en sekund av tvekan läste upp alliansens pressmeddelande. "Alliansens som i valet satsar på jobben," upprepades till leda också i Sveriges television. Därför är jag glad över att det nu börjar hända något. Måhända sent men det är bättre än aldrig. På DN:s ledarsida skriver Peter Wolodarski idag
"
Speglade Fredrik Reinfeldts ompositionering en genuin åsiktsförändring eller var den bara taktiskt motiverad?"

Vi vet svaret. Det är bra att DN nu också har vaknat.

Intressant: Andra bloggar om: , , , ,