torsdag 19 april 2007

Ett märkligt angrepp från hörnet av sandlådan

Efter några timmar som ägnats till sjukvårdspolitik för södertörnskommunerna, noterar jag, innan jag fortsätter vidare till fullmäktigegrupp, att det har utbrutit en mycket egendomlig bloggdebatt. Rubriken träffar mig när jag tittar in på "intressant" där det står Socialdemokratisk infiltration av intressant.se? Jag går vidare och läser inlägget, vilket finns på en blogg benämnd" Bloggen bloggelito". Har något svårt att se vem som driver bloggen men det är uppenbarligen en person som ser sig som sin mission lite blandat. I inlägget förs ett långt resonemang om huruvuda det länkas till min blogg, hur Intressant kan publicera det, vilka bakomliggande Infiltratoriska och propagandasyften som ligger bakom mina inlägg osv.

För mig som under ganska lång tid har varit politiskt aktiv är reaktionen mycket förvånande. Här förs en rad debatter och många sanna frihetskämpar driver sina frågor, något som självfallet är var och ens rätt. I inlägget finns både rena omdömen som får stå för bloggaren när det gäller jämförelser och annat med andra personer. En notering är dock att mänskligheten verkar slå igenom när var och en sitter där bakom sin skärm. Visst, de politiska skillnader finns där men också en anda av "håll er borta från vår blogg" till oss som inte suttit här i fem,sex eller åtta år. Om det är så att man även här "inte tycker om någon" så får väl det också betecknas som högst naturligt och mänskligt även om det i det här fallet verkar..urfånigt och mycket barnsligt. Bilden blir onekligen en grupp små personer iklädda röda och gröna galonkläder som i kanten av sandlådan markerar för den nytillkomnde (som dessutom har blå galonkläder, att "du är inte välkommen i vårat gäng".

Egentligen behövs inte så många kommentarer. I kommentarerna till inlägget finns det synpunkter från andra som jag tycker räcker som svar till bloggaren. Nej, jag är ingen av partiet utsänd anställd som skriver inlägg hela dagarna. Jag är engagerad förtroendevald sosse, för tillfället arbetssökande efter valet, som ser det här om en länk av fler till de som har valt mig och andra på valdagen. Jag ser min blogg också som ett sätt att själv få kommentera aktuella händelser i politiken. Jag har sett att andra skriver om mode, andra om det som hänt under dagen, en del om frihetsfrågor, andra om kina. Åter andra gör analyser av medierna, andra avslöjar saker, någon berättar om författarskap, fotboll, sex eller annat de själva brinner för. Det finns också några som brinner för politik. Där finns politiker som skriver hela artiklar. Eller politiker som har valt att beskriva händelser. ÄR det inte upp till var och en?

Hur bloggaren vill beteckna det jag skriver är upp till honom. Men det är en mörk dag för svensk demkratin om han verkligen menar att politiska inlägg ska försvinna härifrån.? Om, hur eller varför detta publiceras var och när, och vem eller vilka som läser, ger stöd till eller blir förbannade av inläggen har jag svårt att påverka. Min egen bakgrund och annat finns för den intresserade på här ovan och på min hemsida på S-info.

Jag började med detta den 31 januari. Har vart efter försökt lära mig, göra som andra, lära mig begreppen och annat. Om jag i detta har brutit någon "etikett" så är jag självklar mottaglig för synpunkter. Det har sannerligen inte arrangerats någon kurs i detta, vad jag vet i alla fall. Samtidigt har jag väldigt svårt att tänka mig att i den krets av frihetskämpande som verkar vara aktiva här, skulle önska tillämpa någon form av kinesiskt centralstyrt propagandaministerium som talar om vem som ska skriva vad om vad. Det måste vara marknaden, i det här fallet den eventuelle läsaren, som bedömer, som läser eller inte läser. Bland kommentarerna noterar jag att det sägs att jag inte vill debattera politiska frågor. Jag förstår efter läsande att orsaken är att jag har avslutat en debatt där det hävdades att jag stödde avrättningar och en annan att jag förespåkade utrensning av människor med fel gener. Rätt. där slutade jag prata. Men i övrigt säger omdömet om mig som debattovillig mer om bloggarnas okunskaper om min enkla person än om deras erfarenheter av detta...

Intressant: Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

1 kommentar:

From Sweden with Grief sa...

Det trista med att Carl Bildt och hans bloggande var att statsministern sa att han hämtat information om Carl Bildts så kallade affärer på bloggen. Det tycker jag är det märkliga; Sveriges två viktigaste ministrar har inte personlig kontakt, utan Fredrik Reinfeldt läser en blogg i en så viktig fråga. En politiker och statsminister borde kunna förstå skillnaden mellan sitt arbete och en blogg. Jag kan inte fatta att Fredrik Reinfeldt yttrade orden att informationen hade han fått från Carl Bildts blogg. Där gick proppen ur trovärdigheten totalt, tycker jag.
Politiker kan visst blogga, vi har en demokrati, men samtidigt får man som medborgare och väljare vara aktiv, så man ser skillnaden på eget tyckande och politiken. Eller?