torsdag 26 april 2007

Första, andra, tredje...går bort för tre miljoner...

Så börjar det så smått komma igång efter den totala bostadspolitiska skrotningen som gjordes efter valet. Tidigare såg vi Odellplattorna vid årsskiftet, då när investeringsstödet till hyresrätter togs bort. Och helt enligt förväntningar eller kanske farhågor, ser vi nu starten på försäljningseländet av allmännyttans bostäder. Stockholmshem först ut och de nivåer som är klara innebär att en trea på 70 kvadratmeter får ett pris på drygt 2,6 miljoner (mer på hem&hyra och SvD) För de som bor kvar i de sålda huset räknar hyresgästerna med kostnadsökningar på kanske 50 procent.

Ingenting som förvånar. Ingenting att klandra borgarna för i sak eftersom de gick till val på det. Med stor oro kommer jag att följa utvecklingen där inte bara utförsäljningsjippot skrämmer utan också vad som händer med hyressättningen, hur resultatet blir av den anmälan till EU som nu hanteras och som kan påverka hyrorna. Där ligger också den förändring som regeringen har gjort när det gäller synen på hyresgästernasinflytande, som där går i fel riktning. I alla fall om man är hyresgäst.

Andra intressanta bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det här var det värsta jag har sett. En hel site med klagomål på att vi äntligen fått en regering som röjer upp efter era misslyckanden. Därtill censurfilter på kommentarerna.

Har du någonsin varit i Baltikum och sett vad dina fränder ställt till med? Nu när de blivit av med förtryckarna har de en bnp-ökning med 10-12% per år, ett skattesystem som gynnar nya jobb och förbättringar för alla. Miljötänk där man röjer upp radioaktiva sjöar m.m efter dina kompisar.

Jag antar att du trycker på censur som vanligt på den här kommentaren eftersom det inte är sådant som du vill höra.

Peter Andersson sa...

Hans
- Kan förvisso inte göra något som helst kreativt åt hur du upplever min blogg...gissar att det kan handla om olika värderingar...

- DU "antar" väldigt mycket. Cencur tillämpas inte i den meningen att "obekväma" åsikter sorteras bort. Däremot har jag, efter försök först med helt fritt kommentarsfält och därefter en stilla uppmaningstext om att få slippa anonyma hotelser och osmakliga påhopp, konstaterat att det för somliga inte hjälper. Därför använder jag denna funktion.

- Mina "fränder" och "mina kompisar" i baltikum. ??? Det var väldigt länge sen jag hörde den gamla tidens skitsnack från högern om att "sossar var som sovjetkommunister". Antar att du syftade på det...som sagt..den argumentationen (om man kan kalla det så) är väldigt väldigt ute.....

p