torsdag 12 april 2007

DN:s tårar över Allianspolitikens förfall

När jag tänkte till igår inför mitt inlägg om alliansregeringens nya förslag för att få piskan att vina mer på arbetslösa ungdomar hade jag en reflektion som idag antyds på DN:s ledare. Om jag hoppar över de föga förvånande kommentarerna om fackföreningsrörelsen så är slutmeningen intressant: Men i långa loppet är det inte fler särlösningar vi behöver utan en ny politik för arbete där vi inte är för dyra för varandra. Precis som i min tanke pekar DN egentligen på underkännandet av sin egen utgångspunkt för politiken. Jobb skulle skapas genom "fler och växande företag". Inte genom Ams-årgärder. Att berätta om vågen av nya jobb, framalstrade av tillväxten redan under s-regeringens tid, ingick inte i Alliansens valtaktik, tvärt om.

Att ledaren betecknar lägre ersättningar till unga arbetslösa för "nytänkande" och "fräscht" säger väl allt. De får emellertid svårigheter med arbetsrätten. Kritiken mot facket finns där ...
men DN har problem med retoriken. De gäller att föra fram sin egen linje men samtidigt kan man inte gå oppositionen tillmötes i kritik mot regeringen, låt vara från andra hållet.
Det var ju redan på moderatstämman där Reinfeldt valdes som man slog fast att arbetsrätten inte var något problem. Inför valet intervjuades Reinfeldt i LO-tidningen där har upprepade samma sak. Där tror jag faktiskt att moderaterna gör en vändning som man står för. Företagen själva brukar inte ta med det som svårighet nr 1 för att utvecklas, annat än i kampanjtider då Svenskt näringsliv och andra får igång känslostormar som brukar kunna växa utan att det finns någon grund i företagets vardag.

Jag förstår den psykiska påfrestningen inom borgerligheten. En egen regering som inte låter marknaden sköta sitt utan kommer med åtgärdspaket har naturligtvis brutit bilden av det nya. För oss andra är det väl bara att notera att sossepolitik inte är så illa. Även om piskan inte viner på samma sätt mot arbetslösa och sjuka som den gör nu.

Intressant: Andra bloggar om: , , , , , ,