söndag 15 april 2007

Väljarnas rätt till feedback från oss valda

Här på bloggen har jag nyss lagt ut en inbjudan till prenumeration på ett nyhetsbrev som jag tänkte göra ett nytt försök med. Det förra, precis i ingången till 2003, blev tyvärr ett enstaka på grund av tidsbrist. Nu gör jag ett nytt rejält försök att få ordning på det igen. För vad är det jag egentligen gör? Visst kan man se det som överbyråkratisering. Kanske som att "härma Blidt" (som det var då - nu har ju var och ett vecko- eller nyhetsbrev) Kanske ett uttryck för egot, att så här bakom skärmen få sätta sitt namn under en sänding till rasande många prenumeranter? Kanske är svaret allt det där. Men jag ser det också som något av en plikt. En plikt som jag försummat och kanske en och annan förtroendevald med mig.

Det är två led: Jag blev inför valet nominerad av socialdemokraterna i Huddinge som kandidat till landstingsfullmäktige, därefter vald av distriktskongressen. På valdagen satte 447 väljare ett kryss framför mitt namn. Jag fick sen förtroendet att i landstinget jobba med främst sjukvårdsfrågor. Valdagen innebar också att jag, med de 19 mandat vi fick i fullmäktige, gick från ordinarie på plats fyra till ersättare nr 3. Partiet gav mig också förtroendet att få arbeta i Kommunstyrelse och förskolenämnd.

Det ställer också krav på återrapportering till de som gett förtroende. Självklart på en rad andra sätt än genom nätets och mailets värld. Men också här. Möjligtvis finns det anledning för alla partier att fundera hur vi gemensamt kan bidra till att väljarna faktiskt ställer krav, att de får information hur de ska gå tillväga, vilka kanaler som står till buds och, kanske lite pinsam insikt, hur de kan upptäcka sina valda företrädare. Men även om ett nyhetsbrev knappas gör demokratin, även om antalet prenumerationer kommer att understiga många andras så gör jag ett försök. Inte i tron att alla ska läsa. Inte i förhoppning att förändra världen, inte ens Huddinge. Möjligtvis i förhoppning om att några ska veta mer om hur jag lever upp till de förväntningar på aktivitet som jag är övertygad att folk faktiskt ställer. Men kan inte alltid kräver att få rapport om.

Om just du vill prenumerera på mitt nyhetsbrev så anmäl dig här.''

Intressant: Andra bloggar om: , , , , , ,