tisdag 12 januari 2010

Lunchblogg om den politiska debattens skamgrepp


För ett par dagar sedan fick jag anledning att skriva ett blogginlägg om tomma spekulationer. Ett uppror sades skaka det parti som för ca 70 dagar sen, till rungande jubel och applåder valde om sin partiledare. "Succékongressen", som Expressen skrev i en bildtext. Inom detta parti, där jag själv är anställd, skulle det existera en "hemlig plan" för att få Margot Wallström som (S)-märkt statsminister i stället för Mona Sahlin. Det var tomt rykte då. Det är lika tomt rykte idag.

Min prognos var att "avslöjandet" inte skulle få något större genomslag, helt enkelt därför att det inte ligger någon sanning i det och därför att de ledande mediernas kunniga politiska journalister har koll på läget. Se t.ex. Anders Pihlblads blogg.

Eftersom rykten ändå passar bra för de som ser skitkastande - negative campaigning - som ett självklart inslag i en valrörelse används det förstås. När Mona Sahlin pratar politik, möts den med personangrepp. Av bloggare förstås, som Dick Erixon. Av ledarsidor som i Borås tidning. Där är skadan att det inte är jobben som debatteras. Politiken ersätts med persondebatter. Skadan är just att svaren på politiska frågor till väljarna stöts undan.

Värre, och helt enligt mina tidigare teser, finns det inom moderaterna nu signaler om att man gör allvar av Schlingmanns besked i våras: att bedriva en valkampanj på personplanet där Reinfeldt höjs till skyar och Sahlin svärtas ner. Ett osmakligt exempel ser jag på Politikerbloggen. Magdalena Andersson, ordförande för de moderata kvinnorna, har gjort en genomgång utifrån sju "dödssynder i en tämligen lortig artikel som politiken kan klara sig utan. Jag fattar strategin att låta "sidofolket" sköta det lite smutsiga jobbet så kan Reinfeldt och Schlingmann ha fingrarna rena. 

Politikerbloggen kommenterar bland andra "Otto Sneider".
Magdalen Andersson Du travesterar på de sju dödssynderna och försöker flytta fokus från Moderaternas tämligen erbarmliga politik, till att anklaga Mona Sahlin. Magdalena ,Mona har inte varit delaktig i några politiska beslut de senaste tre åren. Men det har Du varit Magdalena. Din spirituella artikel går säkert hem på den moderata damklubbens möte när ni sitter med några snittar och ett glas sherry och raljerar över er nya hemhjälp och de som de sista kvartalet hamnat i utanförskap. Ja , det låter dumt men ni kallar det för utanförskap
Folkpartiet har återanställt en gammal pressis som jobbade under datahackerskandalen. Reinfeldt och Schlingmann har börjat låta kvinnorna stå för den mest slammiga argumentationen. Valåret börjat inte bra.

Fler: Alexandra Einerstam skriver, 
Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant   Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

26 kommentarer:

Anonym sa...

Vill du förklara en sak. du skriver "När Mona Sahlin pratar politik, möts den med personangrepp."

Hur anser du att dom som inte är emot Socialdemokratiska partiet men anser Mona Sahlin som en avart som inget har i någon form av förtroemdeställning att göra skall uttrycka detta om hon inte skall kritiseras.
Naturligtvis är det felaktigheter och missförhållanden som skall påpekas och Mona Sahlin är ensam sänket som drar ner partiet och
har förorsakat att förtroendet fär partiet ex vis i Stockholm är på nivån 20%

Peter Andersson sa...

Mitt inlägg handlar om hur den politiska debatten förs eller borde föras mellan partier och i medier o bloggar. Att politiska motståndare möter debatter om sakfrågor med personangrepp är djupt sorgligt. Jag delar inte din syn på varför (S) i stockholm tidigare har haft lägre opinionssiffror och även valresultat. Det handlar mer om hur vår region ser ut, struktur, arbetsmarknad, inkomstläge osv. Däremot ser jag verkligen goda möjligheter att Mona kommer prata tydligt om vår politik, så bra det lyfter också i vårt län.

/peter

Anonym sa...

Ditt svar är endast ett fjäskande för Mona Sahlin.
Resultatet av hennes tid som partiledare är katastrofalt och det inser du också.

Anonym sa...

Tröttsamt när dessa moderater som har i uppgift att nedvärdera Mona Sahlin klistrar sig fast på din blogg Peter. Jag blir beklämd varje gång jag stöter på detta negativa kampanjandet.

Mvh
Anonym sosse

Peter Andersson sa...

Anonym sosse: jag kan inte annat göra än att instämma. Dessvärre är det väldigt lätt att tolka det som välorganiserat, när kommentarerna kommer så direkt. Jag hoppas förstås att det inte sker från något partihögkvarter...

/peter

Anonym sa...

Sakfrågan är att partiets opponionssiffror rasat från 46 till 31 % och ända ned till 20 % i Stockholm.
Jag och många andra kommer inte att rösta på partiet så länge Mona Sahlin är ledare för att det är hon ensam som förorsakat raset
och därför är det hon som skall kritiseras.
Om det inte beror på henne och du anser att det är Alliansens politk som är bra och förorsakat raset för S kan du väl skriva det.

Anonym sa...

Om du tror inläggen kommer från något partihögkvarter bör du kolla på Socialdemokraternas då det är det enda som har skäl att kritisera Mona Sahlin.

Om någon på Alliansens höghvarter skulle kritisera henne skulle dom antagligen få sparken omgående.
Dom anser att Mona Sahlin är deras bästa valarbetare och garantin för att dom vinner valet.
Är det någon praktikant från SSU som skriver svaren på din blogg.

Anonym sa...

He,he Anonym Sahlinhatare.

Var det Sahlin som ensam gjorde att vi (S) förlorade Stlm stad och län -06?


Mvh
Anonym sosse

Peter Andersson sa...

Anonym: Ju mer du skriver desto mer börjar jag faktiskt tror att det ÄR så.. Vändningen om "bästa valarbetare" tyder på det..men kan att döma av bloggsökkoll också vara SD som också kör den vändningen.

Utan att ha någon direkt fördom mot Sd-kommenterandes personliga egenskaper brukar "SD-inlägg" nog ha en mer "vildvuxen" struktur. Det du, käre anonym x 2 skriver ser ut som utklippt från en argumentsamling på regeringskansliet. Om jag minns rätt :-)

Oavsett vilket säger just de anonyma inläggen, trots min vädjan om annorlunda, väldigt mycket.

/p

Bengt Nilsson, sosse sa...

Högerns gårdaga hat mot Palme har fortplantat sig till dagens Mona Sahlin!
Jag känner igen och har upplevt denna i texten ovan underuttalade hatiskhet mot ledande socialdemkrater förut!

Anonym sa...

När Mona Sahlin tillträdde var S opponionssiffror 46% och nu är de nere i 20% i Stockholm.
S har inte presenterat sin politik så den kan inte vara skälet till raset.
Då återstår två anledningar till det.
Mona Sahlins inkompetens och oduglighet eller att Alliansen har en så bra politik att väljarna flyr S.

Något svar på detta har du inte och undviker frågeställningen genom att säga att den kommer från något partihögkvarter.
Vem av regeringspartierna partierna vill ha bort Mona Sahlin, vem annan kan helt på egen hand recucera Socialdemokraterna i den omfattning som bevisligen skett.
Hon är guld värd för Alliansen och garantin för deras fortsatta regeringsinnehav.

Youbi sa...

Eh, S hade varken 46% i riket eller i Stockholm. Sluta fabricera siffror. S fick 35% av rösterna i valet 2006.. S har för övrigt presenterat flera politiska reformer under oppositionstiden, som väljarna kunnat förhålla sig till. Höjning av a-kasse taket, reformerad försäkringskassa/arbetsförmedling, kvalitetskrav i offentlig sektor, många fler utbildningsplatser, satsning på KOMVUX, rot-avdrag för flerfamiljshus, miljardprogram för miljonprogrammet, stöd till byggande av hyresrätter. M.m.

Sluta snacka nonsens.

Anonym sa...

Youbi.
Jag måste medge att siffran 46% kom från opålitlig källa men de andra siffrorna är korrekta..

Skrev du något om att snacka nonsens



Peter Andersson - med rätt att tycka....: Göran Skytte ...
06 Dec 2009
06 Dec 2009
Socialdemokratin leds av samma partiordförande som satt i januari 2008 då vi noterade 46 procent i en mätning.

Anonym sa...

Youbi
Du har rätt i att Mona Sahlin presenterat en massa förslag närmare bestämt ett enormt antal där hon ex vis ville att Saab skulle köpas for några miljarder av skatte och pensionspengar och dessutom har hon utlovat mångmijlardsatsningar till allt och alla hon talat med.
I dessa fall har hon dock inte sagt hur dessa satsningar skall finansieras och det är av det enkla skälet att hon inte begriper att de måste betalas.

Peter Andersson sa...

Anonym: Ditt inlägg visar ganska bra varför jag undanber mig anonyma inlägg. Av någon anledning ger det utrymme att påstå vad som helst utan att riskera att behöva stå för det. Dåligt.

Din benämning av mig som "opålitlig källa" är ett lögnaktigt påhopp som stör mig alldeles extra. Anledningen är att jag lägger mycket tid och kraft till att löpande länka till källor, en länk som inte fanns där du hittade uppgiften därför att den kom från ett kommentarsfält där det ser ut så här. ..

http://www.temo.se/Templates/Page____375.aspx

... om man klistrar in länkar.
Skitsamma. Länken är till Synovates utmärkta sammanställning av de löpande mätningar som alla institut gör av partisympatier.

Det var förvisso länge sedan partiet hade 46 procent i valresultat,. Men målet är ju att komma närmare..och vi är på god väg.

Ber dig när du skriver om "miljardsatsningar att vara konkret om reformer som inte är finansierade. Det blir lättare att möta eländesargumentationen då.

Ditt påstående om köp av SAAB är tomt pladder. Det (S) har kritiserat är regeringens totala passivitet trots att den egna riksdagen har avsatt 28 miljarder för ett år sedan för att ge utrymme för att stärka fordonsindustrin..och de orter som är beroende av den. Regeringen har nöjt sig med att stärka arbetsförmedlingen där.

/P

Anonym sa...

Det var Youbi som skrev att siffran 46% var nonsens och att det skulle vara 35% så du får val bemöta det inlägget.
För övrigt konstaterar jag att det din artikel handlade om var hur kritik framfördes i den politiska debatten och jag kritserar Mona Sahlin och du forsätter ditt svansviftande för henne utan att bemöta vad jag skriver.
Om nu siffran 46 % är den rätta som du skriver innebär det att uppgifterna i mina inlägg är korrekta men du har som sagt inte bemött dem.
"Jag tar mycket gärna emot invändningar mot innehållet i mina inlägg" skriver du mennår du inser att du har fel som i fallet Mona Sahlin besvaras inte kritiken utan du kommer med en massa svammel om att mitt inlägg kommer från något partihögkvarter.
Sak frågan unvviker du vilket är förståeligt då du också inser vilken vandrande katastrof hon är men kan som anställd av partiet inte annat än hålla med på hennes tokerier.

Peter Andersson sa...

Anonym: Och du fortsätter att uppträda utan att våga stå för dina åsikter...
Jag har korrigerat ditt påstående/omdöme om mig som "opålitligt källa". Som "bevis" för dina teorier utgår du från opinionssiffor för hela riket, av ett institut som du har fått av mig och jämför det med stockholmssiffror i ett senare skede. Däremellan har som bekant en del hänt inte minst våren -09 fram till första maj med en kampanj mot sahlin liknande den du bedriver. Det finns ju bara ett tillfälle framöver som räknas och det är på valdagen. Jag har mycket gott hopp ett bra valresultat för (S) och de rödgröna då. Jag inser att du önskar något annat. Tack och lov finns ett totalt stöd för Mona från den kongress vi hade för ca 75 dagar sen och i de mätningar som löpande presenteras når vi runt 33-35 procent. Det är för lågt och som mål är det att lyfta till 40 procent.

Eftersom det är svårare för dig att diskutera sakfrågor så undviker du förstås att besvara frågorna jag ställde. Jag förstår att det är svårt.

/p

Anonym sa...

Du skrivr"Det finns ju bara ett tillfälle framöver som räknas och det är på valdagen." vilket givetvis är rätt.
Du önskar att de rödgröna skall vinna för mig vore det helt egalt vem som vann om inte den rödgröna vinsten skulle innebära att landet får en inkompetent nolla som statsminister vilket blir fallet med Mona Sahlin som ledare.
Den pinsamma tanten kan fortsätta att sitta på toaletten och läsa Fantomen som hon sager att hon gör i media.
Skall hon med sin fundamentala omdömmeslöshet bo i Sagrska Palatset och representera landet internationellt.
Man tar sig för pannan.

Anonym sa...

Ni talar om Sahlin och Palmehat när Anonymous kritiserar Sahlin. På vilket sätt anser ni att kritik kan framföras mot en partiledare utan att det anses som hat? Ni svarar inte på Anonymous frågor.

Anonym sa...

"Av någon anledning ger det utrymme att påstå vad som helst utan att riskera att behöva stå för det. Dåligt." Vad menar du med det? Du säger att du är störd över att du inte vet vem Anonym är. Men det är väl vad som sägs som är betydelsefullt och inte vem som säger det? Det sa du ju själv alldeles nyss. Du sa att det var betydelselöst vem som var partiledare utan det avgörande var politiken. Hur skall du ha det?

Anonym sa...

Peter Andersson du svamlar en massa för att undvika att svara på Anonymous frågor. Om du verkligen vill att de rödgröna skall vinna måste du väl vara intresserad av kritiken som framförs. Den kan ju orsaka en valförlust. Hur är det? Bryr du dig om det eller skall du fortsätta svamla?

Anonym sa...

"Reinfeldt och Schlingmann har börjat låta kvinnorna stå för den mest slammiga argumentationen. Valåret börjat inte bra." Är det du Peter Andersson som skrivit det? I så fall undrar jag vilka kvinnor du syftar på? Det föreligger en uppenbar risk för att kvinnorna kan känna sig "störda", för att använda ditt vokabulär, över att du inte talar om vilka du syftar på.

Peter Andersson sa...

Skriv ditt namn så fortsätter vi debatten.

/P

Peter Andersson sa...

Förtydligande för att mer seriösa läsare än kampanjen från "anonym" inte ska missförstås: Hela inlägget handlar om det moderata kvinnoförbundet..Att den okände anonyme inte förstår det...förstår jag. Men det torde framgå för andra...

p

Youbi sa...

Det jag anmärkte på var att du påstod att vi hade 46% innan Mona och nu pga. henne sjunkit till ca. 35% beroende på opinionsinstut, något som alltså inte stämde. Att vi gått från 35% till 46% sedan tillbaka till 35% stämmer väl.

Med andra ord är vi minst lika populära nu med Mona som vi var vid valet 2006, innan hon tillträdde, och vi har till och med varit ännu mer populära. Det är ett sätt att se på saken. Så det här stora raset pga. Mona kan jag inte se.

Unknown sa...

Moderatkvinnornas inlägg om dödssynderna var något av det sämsta jag har läst. Ska vi nu även tapetsera våra hemsidor med gigantiska bilder av djävlar i den här valrörelsen? Ja, det tycker i alla fall Magdalena Andersson, ordförande för moderatkvinnorna. Det är fult, det är lågt.