tisdag 26 januari 2010

SAAB på Café Opera -och felanalys av näringsministern


Nyss hemkommen från en givande och positiv dörrknackning i Hagalund, Solna, ser jag inslagen om SAAB-affären. De hagalundsbor som tyckte att arbetslösheten var den viktigaste frågan inför valet kanske inte direkt berörs av dagens besked. Men visst är det positivt. Visst visar det också att Sverige som ibland sägs vara ett land där det är omöjligt att driva företag i ändå har framtidsmöjligheter.

Visst kan jag som väldigt oinformerade om alla detaljer i de båda bolagen, känna oro när jag hör om det förhållandevis lilla och tidigare förlustdrabbade Spyker som nu ska köpa en "pärla" i svensk industri. Man får förstås lita på att de professionella affärsmännen gör riktiga bedömningar och tror på framtiden och marknaden. Och kanske: förhandlingar på Grand Hotel och presskonferens på Café Opera. Utifrån ekonomiläget i bolagen kanske lämplig hörsal i Kulturhuset hade passat bättre. Men måhända sänder det mer luxuösa platserna som nu valts mer marknadsgångbara signaler.

Politiken i affären? Ja, visst handlar det om en affärsöverenskommelse, men visst påverkar det den politiska debatten. I vilket riktning är svårt att sia. En varselvåg över Sverige, direkt hos SAAB och hos bolagets underleverantörer hade förstås varit en mardröm för Reinfeldts regering. Ändå finns en bismak av att regeringen under ett år kanske har burit på ett verktyg i form av kreditgarantier som hade kunnat användas mer offensivt. Tidigare. Och trots dagens glädje: även om regeringen nu inte tar över företaget som ägare står man förstås en viss risk. Eller som bloggen Departementet skrev för en tid sedan:
Att hävda att man inte vill att staten ska gå in som ägare i SAAB, men samtidigt argumentera för att staten ska ”ställa upp med krediter”. Må vara en stor skillnad idag, men i praktiken samma sak på längre sikt.
Idag ska man mest känna glädje. Men jag kan inte låta bli att citera Tomas Eneroth som markerar:
Det var tur att ingen lyssnade på Maud Olofsson när hon sade att man skulle tillverka annat än bilar i Trollhättan. Nu kommer det att byggas bilar i Trollhättan också framöver.

Och sist: jag hade lagt till ett klipp med Maud Olofsson. "Nää", tänkte jag: Inte här. Inte nu. Det här ska man kunna glädjas åt utan att nödvändigtvis dra till med fler pikar åt regeringen. Så ser jag Annies blogg och ångrar mig. Återtar klippet med Maud Olofsson som verkade göra allt för att SAAB ska syssla med helt andra saker än bilar. Det bedömde marknaden vara en fel analys av näringsminister.

Fler. Kent Persson (m) blogg, Stockholm enligt Ankersjö, Mitt i steget, Johan Westerholms blogg, s-buzz.se, Magnus Andersson
Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Förmodligen är det i realiteten dyrare att hyra en lokal u Kulturhuset i faktiska kostnader. Problemet är att du förmodligen går runt och tror att det aktuella priset de tar ut är den verkliga kostnaden. Det är det alltså inte eftersom bygget är skattesubventionerat.

Peter Andersson sa...

Anonym.. Börjar tröttna på att prata med osynliga.

Nu var det möjligen något som skrevs med en antydan til glimt i ögat. Du får ta det som du vill.

sen vet jag inte riktigt om du har rätt. En liten hörsal...Knappast dyrare.

/p

perankersjo sa...

Hej Peter!

Men visst har väl Maud Olofsson också varit noga med att hon inte vill ha ansvaret det innebär att ratta fabrikerna som ägare. Att hon spekulerat om alternativ tillverkning kan ju knappast lastas henne i det perspektivet.

Sedan är jag inte heller någon expert på dessa kreditgarantier - men var inte Elisabeths resonemang på Departementsbloggen lite ryckt ur sitt sammanhang. Hon refererade väl till andra, "statliga", "krediter" som S-företrädare lyft in i debatten och inte EIB-lån..?

Hursomhelst, en glädjens dag för Trollhättan och förhoppningsvis mer än så i förlängningen!

Mvh Per

Henrik sa...

Per har helt rätt. Hade Peter haft en ärligare citatteknik hade han haft med även det här stycket:

"De EIB lån som regeringen erbjuder betyder att lånet tas upp i EIB men att staten borgar för 100%. [...] Men de garantier som de nu höjs röster för är 100% statliga. Och då riskerar man att hamna i läget ovan att få hela ansvaret för företaget."

Elisabeths citat gällde alltså inte EIB-lån.

Seved Monke Ajneståhl sa...

Hej!

Jag tycker att Maud har gjort helt rätt. Hon stod på sig när de rödgröna hävdade att staten borde gå in som ägare till SAAB. Att svenska staten skulle vara bättre på att tillverka bilar än en privat aktör kunde Mona och Eriksson inte riktigt förklara... Populism när den är som pinsammast om du frågar mig.

Nu har Maud fått rätt, hon framstår som klok och eftertänksam och detta är såklart svårt för oppositionen att smälta...

Med andra ord inte bara en glädjens dag för alla som arbetar på SAAB i Trollhättan utan även för alla Centerpartister.

Mvh

Seved Monke
Fp-Stockholm

Peter Andersson sa...

Henrik/Per/Seved
Måste be att få återkomma framåt kvällen men för att vara tydlig med det där med "ärligare citat-teknik" så ska mina inlägg präglas av 100 procent (och gärna mer) ärlighet. OM det är ett sakfel el tolkningsfel så beror det snarare på tillfälligt (!) hjärnsläpp än på en medveten oärlighet.

Seved, är förstås också jätteglad för jobben o trollhättans skull och hoppas att det blir bra.

Återkommer som sagt :-)

/p

Henrik sa...

Snart eller?

Peter Andersson sa...

Henrik/Per/
Såg att redan "Departementet" skrev att debatten redan då (våren 2009) var (och för att citera exakt då) "minst sagt förvirrad"

Precis som Per saknar jag expertkunskaper om EIP-lån...och jag har inte haft några "sidodebatter" om andra krediter än som omfattas av riksdagsbeslutet från slutet 2008. Om osäkerheten i dessa kommenterade KG Bergström i Debatt... http://svtplay.se/t/103450/debatt
Det var det risktagandet jag bland annat ville peka på i inlägget. DIn kommentar står ju tillsammans med länkar till källorna öppna att ta del av och bedöma för alla, precis som min reservation ovan. I sak förtar inte en eventuell missuppfattning om att bloggen "Departementet" diskuterade helt andra krediter den kritik som kan riktas mot senfärdighet utifrån riksdagsbeslutet för drygt ett år sedan.

Seved: de som känner mig vet nog att jag i min politiska gärning inte gillar populism

/P