torsdag 28 januari 2010

Granska vårdmiljarden - och kritik mot WHO om svininfluensavarning

Jag letar förtvivlat efter ett inlägg som jag trodde fanns. Allt för att kunna säga att Hägglund och regeringen borde ha lyssnat på mig. Nåväl, oavsett det så ser jag att den kömiljard som nu har kastats ut till landstingen efter mer eller mindre snurriga fördelningssystem får ett retroaktivt underkännande av regeringen själv. Enligt Ekot har regeringen gjort upp om nya spelregler med kommun- och landstingsförbundet. Jag hoppas på en rejäl granskning av lämpliga revisorer.

Ser en annan vårdnyhet i Dagens Samhälles nätupplaga. Europarådet har tydligen riktat kritik mot WHO:s beslut att klassa svininfluensan som pandemi. Jag har efter beslutet tagit upp det där med en granskning några gånger. Just inflytandet över vårdbeslut måste ligga på oberoende aktörer, inte på de som av vinstintresse har stor anledning att få till "rusning" efter tabletter och sprutor. Fortsättning följer.

- Min kommentar när Hägglund redovisade resultatet i december.
- Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant?
 Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , s