måndag 4 januari 2010

SvD: "Gräsrötterna tar makten på nätet"


[uppdaterad]Under dagen har Svenska dagbladets artikel om sociala medier diskuterats flitigt, både på Twitter och i blogginlägg. Mina tankar från i morse skrev jag ner här. Bland annat hade jag en reaktion att det mest var rikspolitikernas aktivitet som togs upp. Jätteviktigt förstås. Svenska parlamentarikers göranden och låtanden berör oss alla. Men aktivitet görs också av andra, tänkte jag.

Under dagen har en uppföljningsartikel gjorts och om jag förstår rätt kommer morgonens tidning att publicera den. Svd har valt att med rubriken "Gräsrötterna tar makten på nätet" belysa mer av nätets aktiva. Eftersom min blogg omnämns avstår jag av ren blygsamhet från analyser av det där med "ta makten". Men visst är det kul att få respons också av "gammelmedia" och för egen del särskilt roligt med Svenska dagbladet. I artikeln intervjuas Kent och Mary.

Eftersom artikelns analys utgår från Knuffs topplista gäller mina sedvanliga reservationer omkring det som mäts. Andra perspektiv kan visst vara minst lika intressanta när man ska bedöma sin eller andra bloggar. Men visst är artikelns slutrader glädjande, inte minst för Johan Ulvenlöv på S-buzz som samordnar nätverket NetRoots.
Socialdemokraterna är framgångsrikast med att nå ut med sina bloggare, nio av topp 50 på Knuff.se är S-märkta bloggare. Piratpartiet är också kraftigt överrepresenterat bland de populäraste bloggarna.
I samband med koll på andra bloggar ser jag en för mig tidigare okänd sida: "Voter" som har en egen undersökning av "vilket parti som syns bäst på nätet". Tycker förstås att resultatet inte är helt rättvist...


Fler bloggar om detta:
- Second opinion som också hänvisar till hemsidan där Peter Högberg skrivit artikel.
- JMW:s blogg
- Markus Welin kommenterar bland annat Sd:s närvaro på nätet.
- Viktor Tullgren återupptar bloggandet med bland annat detta tema...
- Jesper Svensson som bland annat menar att politikerna nu måste lära sig använda sociala medier på rätt sätt..
- Annarkia som tar upp Twitter som annat än megafon - också för att skapa möten mellan människor..
- Kulturbloggen om Eva-Lena Jansson som twittrar för att lyssna...
- Signerat Kjellberg lyfter fram sina favoriter - bla Schyman- och undviker att nämna oss andra...
 -Kolla andra bloggar via NetRoots och Politometern


Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken makt?

Vi vet ju att det inte finns något Anti nwo parti.

Vi vet att det inte finns något parti som vill demontera hela terrorklyshan http://aktivist.se/

Och vi e fett less på skitsnacket.

regeringen vet dock hur man skapar en rasistisk stämmning.
Och folk vet hur man gör för att vara korkade.

Politiker bör vara på sin vakt en vacker dag kanske det slår runt.

Medborgare X sa...

Peter!

din blogg är ju totalt meningslös. Du rapar upp inlägg efter inlägg, men säger aldrig något intressant eller något som skapar en debatt. Det är oerhört få som kommenterar på din blogg och de gånger det händer är det inte vanligt att du själv svarar. Trots detta ligger du i topp på Knuff. Allt för att ni är ett gäng såssar som länkar hejdlöst till varandra.

Det är skamligt att vi skattebetalare ska behöva se våra surt förvärvade pengar ramla ner i dina och dina bloggande politikerkollegors fickor. Ni tillför inget till medborgarna och landet. Ni är bara parasiter som lever på oss skattebetalare.

Peter Andersson sa...

Medborgare X: nej, jag är helt övertygad om att du tillför mycket mer och både har fler läsare, fler kommentarer och borde ha mer än 15 länkar de senaste 4 veckorna. Däremot har du, käre medborgare,fått någon märkligt om bakfoten om det där med parasiter och skattepengar...

Men trevligt att du återkommer

P

Unknown sa...

Grattis till omnämnandet i SvD om bloggande gräsrötter!

Hälsningar Anna Vikström

Peter Andersson sa...

tack för grattiset, Anna, och god fortsättning.

/peter

Medborgare X sa...

Peter!

Nu handlar ju inte detta om hur många läsare jag har på min blogg. Men efterson du som heltidsbetald bloggare bara har cirka 300 besökare per dag (vilket är långt mycket mindre än många andra bloggare har) och knappt några som kommenterar så måste ju detta vara ett enormt misslyckande för dig och det Socialdemokratiska partiet. Du kostar cirkus en miljon kronor i skattepengar varje år och allt du gör är att leverera ett par inlägg på din blogg varje dag. Inlägg som väldigt få läser och än färre berörs av. Det vore bättre för oss skattebetalare om du fick sparken och började på ett riktigt jobb istället. Ett jobb som ger nettoskatteintäkter! Just nu lever du bara som en parasit på oss andra.

Peter Andersson sa...

Skrev en kommentar på den gode medborgarens egen blogg. (anmärkning: Gert skriver i kommentar på medb x blogg om att bloggar mer reagerar på "gammelmedier)

Diskussionen om sociala mediers betydelse kan ha intressanta och mindre intressanta perspektiv. Det Gert Frost pekar på är ett av de intressanta o viktiga. Dvs hur "går bloggare" vidare och ligger först och mindre citerar "gammelmedier". Viktigt.

Tyvärr förstör inlägg som Medborgare X preseterar mycket av trovärdigheten. Tänker inte främst på att "Medborgaren" vad jag kan se uppträder helt anonym. Tänker här främst på de redan lögner som vi inte någon annanstans accepterar som del i en saklig debatt. Men dessvärre verkar det vara helt accepterat i delar av bloggosfären. Det underminerar trovärdigheten för oss alla.

När den gode Medborgaren kan häva ur sig att mitt bloggande sker på betald arbetstid är det en lögn som hämtas ur det egna, för många av oss, anonyma huvudet. Mitt bloggande sker till största del tidig morgon o sen kväll. Ibland på lunchtid och när något särskilt händer kan det ske inom ramen för den oreglerade arbetstid jag har.

När det gäller Medborgarens rabblande av statitisk osv kommer han långt efter mig själv. Jag har i en rad inlägg pekat på att det kan vara ett kul inslag i bloggeriet men att det finns oerhört många reservationer jag har mot listningar.

En av bloggarnas styrkor skulle kunna vara den inriktning som Medborgare X själv har i sitt skrivande. Inlägg utifrån ett medborgarperspektiv som visar på brister när enskilda drabbas i samhället...

Tyvärr faller trovärdigheten både på Medborgarens egen och på andras bloggar om man inte ens vid angrepp på andra kan bygga angreppet på fakta utan gör det på osanningar.

/pa

Medborgare X sa...

Peter!

Du finner ett svar här.