söndag 24 januari 2010

Söndagskrönika om veckan som gick och veckan som kommer

[uppdaterad]Veckan som gick var på förhand utnämnd som "Superveckan". Och visst kom valrörelsen igång på allvar och vad jag kan minnas rekordtidigt. För egen del hade jag debatt i fullmäktige om folkhälsoarbetete i Huddinge med förberedande Tv-debatt. Förskolenämnden pratade jämställdhetsfrågor och de av kristdemokraterna ledda äldreberedningen i landstinget hade inga ärenden att behandla. Ibland funderar jag över om det är medvetet, det där med bristande initiativkraft i politiken. "Låt pengen avgöra", säger våra motståndare, så sent som i dagens DN debatt om just äldrevården. Onsdagens partiledardebatt kunde jag inte blogga om annat en sent på kvällen. Den märkliga väsk- och klockdebatten tog sen över dagordningen och jag suckade inombords. 

Fyra timmar till debatten i Agenda mellan Sahlin och Reinfeldt. Före det tänker jag "kursa" i linedance och (försöka) lära mig nedanstående dans.

Ett av veckans debatteman har handlat om tonläget när politik debatteras. Många har som jag en viss oroskänsla över att kampen om makten blir så intensiv att övertrampen kommer: personpåhopp, svartmålning, "avslöjanden" och överdrifter i största allmänhet. Må vi slippa detta. Däremot finns det ingen anledning att vara "snäll" i sakdebatter eller när man talar för sina värderingar. Tydlighet i alternativen är viktigt för demokratin.

Visst är mycket av politikens vardagsarbete präglat av mer samsyn än vad man möjligen tror. Men att vara "överens" får inte vara något självändamål. Då talar jag politik. Den som tar steget över att också bli förbannad, arg eller till om med tycka illa om politiska motståndare som person på grund av olika uppfattningar tycker jag ska syssla med annat än politik.

Fram till vallokalerna stänger kommer jobbfrågan att vara het i debatten. Under veckan har jag bloggat om den obesvarade frågan som Reinfeldt & Co verkar undvika med all kraft. Jag är ärligt nyfiken på hur man tänker med en politik där den som tjäner mer för ännu mer, den som är sjuk eller arbetslös får mindre samtidigt som man menar att politiken ger fler jobb. Något som ännu inte lett till att arbetslösheten sjunker. Tvärt om.

Och
som komplement till det skrev man i veckan ett inlägg om "högre löner" för offentliganställda. Egentligen menade man "sänkt skatt med hjälp av "jobbskatteavdrag". Och det verkliga skälet är att just kvinnor i välfärdsjobb är viktiga på valdagen. Skulle fler läsa Marikas analys av kravet kommer ännu färra att gilla politiken. En slutsats:
Även om individuell lönesättning och fler aktörer faktiskt skulle leda till högre löner (vilket alltså forskningen inte ger  stöd för), så kan det omöjligt förenas med sänkta skatter. Inte så länge lönerna bekostas med skattemedel, och inte så länge det offentliga också tänker sig att stå för vissa andra utgifter utöver lönekostnader (typ lokalhyror, skolmat, sopbilar etc). Eller som Lars Calmfors och Katarina Richardson sammanfattar saken: ”högre löner inom landstingssektorn [innebär] högre skatter”.

Veckan som kommer bli intensiv, både i jobbet och fritidspolitiken. Kommunstyrelse, hälso- och sjukvårdsnämnd, en halvdag med valrörelseplanering i Solna, en lokal och väldigt rödgrön valupptakt och ett veckoslut med lördagkväll på Hamburger Börs countrykvällar, med bl.a. förre grannen Annika Ljungberg (Rednex). Och Mats Rådberg, förstås.

Ju heter tempo livet, desto svårare att hålla samma intensitet i bloggandet som tidigare. Under veckan har jag haft en intervju om mitt bloggande med tidningen Dagens samhälle. Helt klart spännande att se intervjun i tidningen när den kommer och lite av ett kvitto att inläggen inte bara går ut i tomma intet. För övrigt har Kristian Krassman gjort dagens Knufflista:
1. Peter Andersson  (den blogg du nu besöker) (oför)
2. Alliansfritt Sverige (oför)
7. Mitt i steget (-1)
12. Rödgrönt samarbete (+6)
13. Kulturbloggen (oför)
19. In Your Face (+1)
25. S-buzz (+5)
26. Peter Högberg (+3)
31. HBT-Sossen (oför)
32. Ett hjärta rött (+4) 
33. Röda Berget (+5) 
34. Claes Krantz (-1)
38. Veronica Palm (+2)
45. Bodströmsamhället (-2)

Borgerliga bloggare ...

8. Kent Persson (-1)
10. Mary X Jensen (+1)
11. Dick Eriksson (-1)
17. Mark Klamberg (+2)
21. Per Ankersjö (+3)
24. Johan Ingerö (+1)
37. Magnus Andersson (+2)

Piratpartister ...

4. Henrik Alexandersson (oför)
5. Opassande (oför) 
9. Rick Falkvinge (-1) 
20. Christian Engström (+1)
23. Farmorgun i Norrtälje (oför)
27. Sagor från Livbåten (+1)
29. Anna Troberg (+5)
39. Oscar Swartz (-1)
40. MINImaliteter (+1)
43. Enligt Min Humla (-5)

Kolla bloggar via NetRoots och Politometern 
Hittar krönikor av bl.a, Peter Högberg om "personval och opinion", Johan Westerholm om en resa, Kent Persson med bl.a. "tack för förtroendet", och riktat till den målgrupp som kungen en gång uppmärksammade i talet "Kära Örebroare".  Tokmoderaten som flyttat onsdagskrönika till "vet-inte -vilken-dag-det- blir-krönika. Denna gång med Sahlin-fixering. Peter Soilander skriver om Reinfeldt och integritet..

Intressant?   Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,


Tidigare söndagskrönikor 2010
-  17 jan: Söndagskrönika om politik i en modern tid, ett snart utdött pampvälde och ett bortglömt Piratparti...
10 jan: Söndagskrönika om veckan som gått och kommer - och ett snart adjö till landstinget?


3 kommentarer:

Peter sa...

Vi vill se en video på dig nästa gång /Peter på Röda Berget

Peter Andersson sa...

hehe. Antar att du menar av det dansanta slaget. Men by the way..sedan en ombudsmannakurs på Bommers brukar jag se till att ett självklart inslag i kurser jag går på och överläggningar jag är på, med kvällsaktiviteter, också har ett kursavsnitt med linedance. Ska förankra det med Ulevnlöv inför 12-14 mars :-)

Peter sa...

Bara vi inte måste stuffa till Achy Bracy Heart är jag helt på banan. Jag kräver dock stetsonhattar till alla. /Peter