lördag 9 januari 2010

Sociala medier: Facebook som politisk arena?


Tobias Brandel och SvD fortsätter sina artiklar om sociala medier. Tidigare i veckan var det ju Twitter och bloggeriet som granskades där jag försökte bidra med ett par inlägg. Idag fortsätter Svd med att berätta om försök att använda Facebook som politisk plattform. I artikeln mycket utifrån att lansera personkampanjer. Svd tar Birgitta Ohlssons "fan-grupp" till stöd för att hon ska bli ny EU-minister som exempel. Brit Stakston som också bloggade tidigare i veckan om sociala medier har också råd till politikerna om Facebook:
– Vi bor i ett land där man tidigare inte varit så tydlig med sina ställningstaganden, valhemligheten är stark. Vi ser nu en förändring i det beteendet och får en större transparens. Man ska ta vara på det som politiker.
Om jag som mer praktiker av de nya medierna mer än teoretiker får gissa så har just Facebook tre funktioner: det personliga, engagemang och aktivitet och möjligtvis påverkan. Att som politiker vara tillgänglig på Fb borde vara självklart. Inte bara med "politiska budskap" utan kanske främst som individ med många vänner. Det andra är det som kanske bäst hitills beskrivs med gruppen mot gatuvåld som idag har 110 000 medlemmar och som lockade ett tiotusental till demonstration. Facebook som kanal för att ta tillvara engagemang och bjuda in till aktiviteter. Jag deltog själv i en grupp som samordnade mail till Vellinge om de ensamkommande flyktingbarnen.

Den tredje funktionen tror jag tar längre tid att utveckla. Fb som en plattform för debatt och utbyte av idéer och tankar. Det är bara en ovetenskaplig känsla men den säger att vi idag kanske inte främst tänker i banor av att delta i politisk debatt när vi loggar in. Mer att kolla vänners göranden och låtanden, kolla meddelanden och annat. Idag ligger det förstås något värdefullt i att man tar aktiv ställning genom att ansluta sig till någon grupp. Om inte de mer skämtsamma så i andra där ett enkelt klick ändå visar på ett engagemang. Jag är övertygad om att Fb kommer att öka i betydelse också när det gäller den politiska dialogen.

Tror själv att vi är många som glömmer att det kan ta tid för nya metoder att få ett bredare genomslag. Det krävs nog ett tillåtande av "trial and error" från väldigt många för att utveckla exempelvis Facebook till att bli en naturlig och självklar del av partiernas verksamhet.

Mina egna trevande försök att använda Fb varierar i resultat, för att uttrycka sig milt. Den största gruppen jag har initierat har 2.600 medlemmar: en hyllningsgrupp till travhästen Järvsöfaks. Några grupper har nog mer funktionen att visa tillhörighet men har samtidigt stora möjligheter att bli kanal för att bjuda in till engagemang och aktivitet. Partisidor för (S) i Solna och Huddinge är två exempel.

Här har jag ett eget, ännu ganska misslyckat försök, som jag har ambitioner att återuppväcka detta valår. Jag startade som landstingspolitiker gruppen Vårddialogen. Tanken var att pröva Fb:s funktion i min roll som förtroendevald. Jag tror som sagt stenhårt på möjligheterna men det gäller att jobba på rätt sätt. Täta uppdateringar, utskick som engagerar och väcker direkta reaktioner är nog viktigare än allmänt formulerade uppmaningar att "kom med idéer". Jag ska försöka igen.

Mary Jensen skriver på sin blogg om hur de traditionella partistrukturerna behöver förändras i de nya mediernas spår.
Jag tror att det måste bli så att partiernas nomineringsgrupper måste ta hänsyn till olika politikers populäritet även på internet. Det dolda maktspelet som dessvärre förekommer i hög grad kanske kan försvinna och det vore verkligen av godo.
Jag tror att vännen Mary har oerhört rätt. Om det inte läses och tas hänsyn till av partierna idag så kommer framtiden att erbjuda många tunga "dyngsmällar" på den politiska maktspelare som inte lyssnar till rådet. Om nu maktspelaren har någon kännedom om t.ex. Facebook. Det är inte alltid självklart.

Ser andra som skriver om detta:
- Gunilla Hjelm med ett konkret exempel
- Fredrik Antonsson om Birgitta Ohlsson och om den egna succégruppen Gör Hadar Cars till EU-minister
- Mina moderata karameller med inlägg som varje föreningsledare bör läsa och detsamma gäller Johan Westerholms bloggpost.
-
- Aftonbladet om det negativa: Facebook-mobbning.



Kolla bloggar via NetRoots och Politometern 
IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

inspirerar sa...

Jaha...när ska något parti ta steget och säga, människan har lidit färdigt. reformer som har skapats för att göra det bättre har placerat människan i ett no-where land. Där kriminalitet och misshandel och självmord ökar. När ska något parti ställa upp på människan i vårat land och förespråka att människor i vårat land är det viktigaste. Hur kan det sägas att vi ger nu t.ex. 8 miljarder till att motverka klimatförändringar i världen när flera hundra tusen människor i vårat land går arbetslösa, hur kommer det säg att dom inte blir anställda och kan jobba med det här i syfte att förrändra förgiftningen av moder jord. Jag tror inte ett skvatt på att pengar kan köpa en renare vrld däremot genom att finnas på plats med människor kan vi åstadkomma mer.
Nä Lille mona som liknar isprinsessan Arnia får inte mitt stöd (Arnia är dock vacker att titta på så jag ber Arnia om ursäkt)

Tokmoderaten sa...

Snälla Peter...
Kan du inte döpa om min länkning till Tokmoderaten isf mitt anskrämliga namn?

Tack på förhand!
Trevlig Helg