söndag 10 januari 2010

Söndagskrönika om veckan som gått och kommer - och ett snart adjö till landstinget?


Vad ska en "krönika" avhandla? På något sätt borde den skilja sig från det vanliga blogginlägget. För egen del har det nog lett till en tanke, om den nu håller. Att helt fräckt sno "Godmorgon världens" programuppdrag att spegla "veckan som gick, veckan som kommer och trender i tiden". Och kanske lite bredare än så. Politik eller personligt? Där tror jag att det får bli en mix. Och eftersom jag är både bloggare och förtroendevald politiker en koppling både till min "politiska vardag" och det som har engagerat mig i rollen som aktiv bloggare.

Veckan som gick...
...var en kortvecka i jobbet och även i den politiska debatten. Kom hem från Mallorca efter två härliga semesterveckor till två dagars arbetsvecka. På bloggen blev SvD:s artiklar om de sociala mediernas roll kommenterade i några inlägg. Det handlade om Facebook och om Twittrande riksdagspolitiker.  Men det kom också en uppföljande artikel där jag kommenterade, som handlade om gräsrötternas roll i bloggosfären. Jag har förstås haft en del tankar om vad jag tror är "nätets roll" och vad som behöver utvecklas rent allmänt och för partierna speciellt. Men artiklarna har också fått mig att fundera över min egen nätaktivitet. Hur blir jag bättre? Vill jag alls hålla på med det? Är den tid och kraft det tar värt mödan?

Det sista är jag inte alls säker på. Och som Mary bloggade om är just detta inte alls något som höjs till skyarna när partiers förtroendevalda ska utses. Men fortsätter gör jag utifrån egna beslut, inte därför att en eller annan ogillar det jag skriver. Det finns något i bloggosfären som ser det självklart att vara delaktig på nätet. Det verkar ibland gälla alla med några undantag. De som ibland använder (S) som partibeteckning efter sitt namn. Att vara kritisk sosse och gärna kritisk mot partiledning är helt respekterat i den synen. Men att i själ och hjärta gilla sitt parti och de värderingarna förefaller några tycka är diskvalificerande för att ens få skriva en bloggpost. Jag kanske överdriver min känsla...?

En tråkig del nätet som möjligen bara uppvisar de svagheter som är en del av mänskligheten. Även om det är långt ifrån den tragik som verkligen har drabbat många unga. Och dagens nyhet om dubbelmördaren Ulf  Olsson visar att nätet ibland speglar allt av mänskligheten. Han blogg som användes för ett sista meddelande verkar nu vara borttagen och det är väl bra.

En framtid som landstingsengagerad?
Den
som läser min blogg vet att jag sannerligen tror på en valframgång för (S) och de rödgröna i höst. Politiskt är jag optimist och tänker på alla sätt göra allt det jag kan för att de förhoppningarna ska bli verklighet. Lite annorlunda gäller på det personliga planet. Som den sörmlänning jag är är jag då verklig realist. Inte som den i Närke boende skeptikern som verkar vara född med uttrycket "Det går aldrig". Nej, i stället det sörmländska, förnuftiga resonemanget att tydligt notera "det är inte klart än". "vi är inte framme än".

För egen del innebär den placering jag har fått på årets landstingslista att jag förmodligen lämnar landstinget efter valet, i fall fall som ordnarie ledamot. (S) har idag fem mandat. Det krävs förstås oerhört mycket för två ytterligare mandat som kan täcka min sjundeplats som blev fallet på valkonferensen. Jag kommer att ha gjort två perioder i landstinget. Det senaste valet med 447 personkryss i ryggen från en tredjeplats vilket förstås gladde mig. Säkert kommer ett eller annat blogginlägg att användas som någon form av "personvalskampanj" men några mer omfattande utsvävningar på det området kommer almanackan inte att ge plats för. 

Politisk energi
Vad lägger man då den politiska tiden och kraften på, vid sidan av det som gäller jobbets mer organisatoriska delar? Ja, jag känner själv ett starkt stöd från många partivänner i Huddinge. Jag bloggar förvisso mest om rikspolitik men har sedan många år de kommunala frågorna som utgångspunkt i det mesta. Att man inte finns med på Makthavares analys av 21 framtidspolitiker 2010 tycker mig verkligen inte. Men något borde jag kunna bidra med...Vi får se...

Veckan som kommer...
...är valrörelsen i Solna i fokus. Vi har planeringsdag nästa lördag som ska förberedas. En träff med de rödgröna under veckan. Valberedningsjobb där jag ska delta. Träff med partidistriktets valledare. En sjukvårdsstyrelse och förberedelser och läsande inför fullmäktige i Huddinge veckan efter. Just den veckan råkar också vara "superveckan" med riksdagsöppnande och tre debatter Sahlin mot Reinlfeldt. Om det har jag skrivit och återkommer garanterat till...

Ser att också Peter Högberg skriver krönika, liksom Kent Persson, Johan Westerholm en helg-dito, Peter Johansson, Röda Berget skriver också

Krönikan vore förstås ofullständig utan en sång med Reba...




- Kolla bloggar via NetRoots och Politometern 
Intressant?  Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Johan Westerholm sa...

Peter

Det här var en oerhört bra skriven krönika, vet inte vad det är men du har verkligen hittat en ton som slår an i detta format.

Inte utan att jag är lite avundsjuk. Ta det som beröm och inte missunsamhet. :D

mvh

Johan

Peter Andersson sa...

tack Johan. Ja, möjligtvis kände jag att något stycke krävde ett exra mått av försiktighet och ödmjukhet...av olika anledning. Kanske där en helhet med bra ton..:)

/p