tisdag 12 januari 2010

Att ta ansvar för statsfinanser - eller inte.


I går skrev Mona Sahlin på GP:s debattsida om en förstärkt jobbpolitik mot arbetslösheten. Jag bloggade om det här och här. Dagens SvD-ledare ägnas också till analys av artikeln. Nu är det inte jobben som är i fokus just där. I stället använder PJ Anders Linder kraften till att nagelfara det ekonomiska utfallet av en potentiell socialdemokratisk regeringspolitik. Vad hela utgångspunkten bygger på märks i avslutningsmeningen: All erfarenhet visar att arbetslösheten och sjukfrånvaron ökar när ersättningsnivåerna höjs. Att just sänka de delarna i ett svenskt trygghetssystem är både en tragisk praktiskt politik men också en ideologisk noja hos de borgerliga "tänkarna".

Det finns inte mycket till jobbpolitik. 69.000 fler inskrivna hos arbtesförmedlingen än motsvarande tidpunkt förra året. 448.000 arbetslösa innevarande år, är AF:s dystra prognos. Det valsveket kunder PJ Anders Linder i alla fall ägna någon minut åt  att reflektera över. I stället är det det som var de "gamla" moderaternas linje som styr allt. Sänkta skatter och det till en gräns utöver rimligheter. Vid sidan om avsaknad av politik mot arbetslösheten sätter det svensk ekonomi i svaj.

I dagarna spricker en väg att finansiera sänkta skatter som alliansen bland annat har burit på sedan "Bankerydsöverenskommelsen". Att höja premierna i trafikförsäkringen visade sig inte rimligt. Den som har tid kan gärna granska hur just detta faktum skulle ha slagit ut borgerliga budgetalternativ. Den som har följt debatten vet att det andra området, försämrade ersättningar till den som är sjukskriven och hårdare villkor i sjukförsäkringen, har blivit alliansens nya favoritområde att hitta pengar till de sänkta skatterna. Det hjälper inte. Regeringen tvingas i år låna 50 miljarder för att få ihop pengarna och än mer kommande år. Men inte mycket till förslag mot jobbkrisen...



- Rödgrön politik för Sverige
Kolla bloggar via NetRoots och Politometern
Intressant 
 Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

5 kommentarer:

Herr Nilsson sa...

Att bestämma åt människorna - eller inte.
Sossar är som Jehovas vittnen; vi har rätt och om du inte håller med visar det att du ännu inte begripit att vi har rätt...

Anonym sa...

Och att folk trivs och har det bättre än någonsin, det är ingenting för en sosse. Get är bara de egna som skall gynnas, liksom vi nu ser i Trollhättan. Äckligt.

Anonym sa...

Jag förstår inte varför (s) har bestämt sig för att vanligt folk inte ska få behålla det som de slitit ihop.

Alla skattehöjningar drabbar ju vanligt folk.

Jag tjänar 25.000 i månaden före skatt. Efter fyra år med Alliansen får jag ut nästan 1800 kr mer. Varje månad! För mig är det oerhört mycket pengar.

Men för Peter Andersson och hans politikerkompisar så tillhör alla löntagares pengar staten, så man kan få balans i statsutgifterna.

För övrigt är det kanske inte så konstigt att många saknar jobb, när vi har den värsta recessionen sedan 1930-talet.

/Ingemar

Kent K. sa...

Re:Anonym

"Jag tjänar 25.000 i månaden före skatt. Efter fyra år med Alliansen får jag ut nästan 1800 kr mer. Varje månad! För mig är det oerhört mycket pengar."

Jo, jag tyckte också det var roligt med skattesänkning! Tråkigt bara att jag fick räkningen för den sänkningen när jag blev arbetslös för 2 mån. sedan!
Egentligen fick jag ju en del av räkningen tidigare med höjd avgift till A-kassan, men nu ökade amorteringsbeloppet på räkningen ju också med sänkt tak på A-kassan och procentuellt högre skatt! Om jag inte lyckas hitta ett jobb inom kort så hamna jag nog snarare på minus vad det gäller förtjänsten av jobbskatteavdraget!

Peter Andersson sa...

Tack för kommentarer. Tack också Kent för värdefull komplettering. Några reaktioner i punktform:

- Ingemar: jag skriver om sänkta skatter som man egentligen inte har råd med. Just här talar jag inte om skattehöjningar, även om jag kan ställa upp på dessa i några fall. (kan förstås utvecklas med i sak de förslag (S) har lagt i budgetmotionen i höstas)

- Vi ska inte ta in en krona mer i skatt vare sig i stat eller kommun än det som krävs för att få välfärd och trygghet att funka. Men i min värld ÄR rimliga ersättningsnivåer och ett tryggt skydd vid sjukdom och arbetslöshet en viktig del av ett sådant system

- Jag har stor förståelse, Ingemar, att du känner att de extra 1800 betyder väldigt mycket. Däremot kan jag garantera att det ger ett väldigt kort plus med efterkommande "värk och smärta" för oss alla om man gör det utan att ha pengar till det. "Balans" i statsutgifterna eller ej, vi vet sen tidigare haverier av ekonomin att det slår hårt mot hushållen om staten missköter pengarna.

Man kan också reflektera över att kommunalskatten är den största delen av skatten på oss som jobbar. I Sverige sänker tre kommuner skatten i år, en (S) och två borgerligt styrda.

- Anonym. jag förstås tyvärr inte vad du menar med "Trollhättan" och "äckligt".

/Peter