tisdag 18 maj 2010

En oemotståndlig lunchblogg om NetRoots och Reinfeldt

Det är väl egentligen den debatt som har pågått under några dagar som gör det här oemotståndligt att skriv om lite kort. NetRoots - nätverket med bland andra ganska aktiva socialdemokrater - har i en del inlägg mötts av ganska nedsättande benämningar i bloggdebatten. Jag och fler med mig har försökt hålla den så kallade fanan högt. För ett nätverk av självständiga bloggare med en gemensam värdegrund. Något som gör att vi är många som gillar både sossar i allmänhet och Mona Sahlin i synnerhet. Att beskrivas som "megafon", "karriärist", "centralstyd" osv är väl i det sammanhanget uthärdligt.


Lika omöjligt är det att avstå från att citara det där av Reinfeldt, som HBT-sossen, S-buzz, Fredrik Pettersson, Ulrika Falk, Aurora Gullberg, Kulturbloggen, Peter Högberg,  redan har bloggat om. Inte för att slå mot andra partiers bloggare. Jag hyllar er alla. Men mer för att man får en liten bekräftelse att det nog inte är så illa som andra skriver. Och hellre tar jag tips på inlägg, även från Sveavägen 68, än ser den här synen på bloggare hos min ledning:
"Somligt ska du inte  lyssna på, bloggar och liknande öppnar en sluss, människor som inte mår bra kan avreagera sig, säga och tycka vad som helst och - hur ska jag förhålla mig till det?"
Fredrik Reinfeldt, intervju tidningen M-Magasin sid. 86, Nummer 1, 2006

Det där med att rota fram gamla citat kan man ha synpunkter på och förhoppningsvis möter också moderata bloggare en positivare syn nu. Men oavsett det borde citatet göra att vi kan lägga bort överorden och dumspråket om och mot varandra. Jag tror att alla tjänar på en mer positiv syn på allas, inte bara någras, bidrag till bloggosfären.

Även Stefan och Martin har bloggat om detta.




Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Björn Fridén sa...

Muntrare version av videoklippet finns här

http://www.youtube.com/watch?v=GBckq_pmmx0