fredag 28 maj 2010

Valet kan vinnas med de riktigt usla påhoppen?

Det är inte nytt. Politiska angrepp på en nivå under värdigheten har förekommit i alla tider. Möjligen något av människans mer dunkla sidor som ibland tränger ut. Det förtar inte behovet av att försöka hålla eländet borta. Vi borde ha högre tankar om hur demokratin ska vårdas. Vi borde ha respekt för väljarna och det kräver respekt för varandra. Ett tag har jag med en del inlägg funderat på om det finns en genomarbetad tanke bakom den kaskad av personangrepp och orimliga uppstötningar som jag sett på sina håll.

Ett par blogginlägg har jag nämnt några exempel. Ett var moderaternas kvinnor med en "rapport" om Mona Sahlins dödssynder och en röd djävulsbild som ska föreställa socialdemokraternas partiledare. Jag bloggade nån gång om flera:

- Ett statsråd och ett uttalande (odell och toblerone)
- PR-firman Timbro som lanserar kampanjen "Enpartistaten"
- PR-firman Timbro som på Newsmill är explosivt snabbt ute till försvar för Mats Odell
- PR-firman Timbro som ordnade Almedalsmöte med "kungen av negative campaigning
- Moderatkvinnorna och Sahlin som djävul
- En gammal valaffisch från 1928 om att en röst på (S) är en röst på "Moskva"
- En borgerlig tidning med viss anknytning till PR-firman Timbro, som ser rödgröna som ansvariga för segt stöd till Haitikatastrof....- Ett falskt brev från en PR-byrå - inte Timbro

Idag två händelser: Nyheter24 berättar om politiska tjänstemän som startar "kommunisthatarsiter" för att slå mot de rödgröna. Och så dagens övertramp av stora mått: Daniel Snällmans liknelse mellan förespråkare för fastighetsskatt och nazister. Ett övertramp som sedan har återtagits. Jag fanns också citerad på SvT:s sida eftersom jag skrivit om skatten. På så sätt ser jag förstås det som ett angrepp också på mig.

Vi har alla begått misstag och fel. En del på bloggar. Några av oss både här och away from keyboard. Socialdemokrater har också begått misstag och det lär möjligen hända igen. Men det blir en annan sak om det planeras,och är en del av strategin. Är det så? Jag börjar tro det.

Fler: Johan Westerholm har följt frågan under dagen.  Alliansfritt citerar, Martin Moberg om skamgrepp, Anna Vikström har uppmärksammat och Peter Johansson ger en välmotiverad uppläxning.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,