torsdag 27 maj 2010

Att älska kollektivtrafik - bland annat tunnelbanan!

[uppdaterad] Vi hade samma bild av trafiken i Stockholmsregionen, min linedancevän och jag, när vi pratade om bristerna i trafiken och inte minst om de många bilarna med ofta ensamma (män) som förare. Och lite fundersam blir man av valet att ta sig fram billedes i denna huvudstadsregion. En förutsättning för att enskilda ska kunna växla till kollektivt resande är att densamma blir ännu bättre.

Kollektivtrafiken är miljövänlig, ren, effektiv, en nyckel till tillväxten och oerhört viktig för att vår vardag ska fungera. Att socialdemokraterna i dag lägger förslag om en utbyggnad av tunnelbanan är strålande. Det säger jag även om min egen vardag också kräver fungerande pendeltåg.

Några av t-baneförslagen:


  • Öppna fler sekundäruppgångar
  • Ökad kapacitet på röd linje  
  • Tunnelbana till Nya Karolinska och Norra Stationsområdet
  • Blå linje till Barkarby pendeltågstation och Ikea/Barkarby handelsplats
  • Tvärförbindelse mellan Hjulsta och Akalla
  • Öppna Kymlinge station – ”Spökstationen”
  • Förläng gröna linjen från Hagsätra till Älvsjö
  • Sekundärentré Farsta strand
  • Tredje spår från Hässelby strand
  • Tunnelbana från Karolinska till Danderyd
  • Tunnelbana till Täby och Arninge
  • Tunnelbana till Nacka och Värmdö
  • Ny förbindelse mellan Liljeholmen och Fridhemsplan
Även HBT-sossen bloggar. S-buzz gör detsamma, Svensson skriver också om kollektivtrafiken.
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Albin Ring Broman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Albin Ring Broman sa...

Jag håller med om att många av förslagen är bra, men jag måste ställa samma fråga till dig som jag gjorde till se båda kampanjarbetarna som delade ut flygblad med en tjusig T-banekarta på i morse: Hur ska detta luftslott finansieras?

Albin Ring Broman sa...

Råkade dubbelposta min kommentar, därav borttagandet av den första. Tilläggas bör kanske att de båda kampanjarbetarna inte hade några bra svar på min fråga, men det kanske du har?