lördag 29 maj 2010

Huddinges skolor steget före - också i sociala medier

För några dagar sen läste jag ett inlägg av Kristia Alexandersson om skolan och de sociala medierna. Hon skriver bland annat:
Skolan behöver strategier kring social medier, kring sin närvaro i sociala medier. Skolan behöver vara närvarande i sociala medier och vi som organisation behöver våga lyssna på de som vi arbetar med, vi behöver våga delta i samtalet, inte med krav på att möta eller bemöta men för att lyssna, höra och delta. Sedan kanske bemöta, möta och förklara…
Jag tror att det är ett utomordentligt viktigt inlägg. En utmaning som möjligen skapar viss förvirring i skolvärlden. På många håll är ju eleverna de verkliga experterna medan många lärar och inte minst skolan som "institution" nog ligger efter i både tankegods om social medier och inte minst när det handlar om att använda dem.

Samtidigt växer betydelsen varje dag. Sociala medier som bloggar, facebook och twitter blir inte bara viktiga kanaler för mänskliga möten digitalt, för att ge uttryck för åsikter, föra samtal och utbyta erfarenheter. De sociala medierna växer i betydelse som kanaler för företagen, för det politiska "livet", när lediga jobb ska utannonseras och som kommunikationskanal för hela samhället. Ser man "datorer" och "nätet" som en ren lekplats med spel, nätbrottslighet och som ett störande inslag i undervisningen som tar energi från den bokliga skolningen tror jag att man är helt fel ute.

Jag lever kanske i en dyster föreställningsvärld om skolan. Många av oss relaterar ju till den egna skolan när vi inte finns i den varje dag. Men visst borde termen "datasal" vara skrotat i 2010 års Sverige. Visst är det självklart, egentligen, att datorn är en del av elevens lärande? Och där borde internet och de sociala mediernas utveckling vara en av de viktiga inslagen i undervisningen.

Om detta skulle jag vilja veta mer. Och göra mer! Inte minst brinner jag för att min egen kommuns elever får chansen att ligga i framkant. Skulle vilja se en skolstrategi för lärande om de sociala medierna med mycket framtidsperspektiv. Min tro är att det är väldigt viktigt.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Raymond Svensson sa...

Peter, helt rätt när du skriver om "skolstrategi för lärande om de sociala medierna med mycket framtidsperspektiv". Om inte lärarna och förvaltningarna tar angelägna initiativ måste politiken träda in. Visst vore det bra men samtidigt ett tecken, tyvärr tydligt, att lärarkår och utbildningsförvalningar inte "hänger med" i utvecklingen,