lördag 22 maj 2010

Sociala medier och Obamakampanj som fortfarande inspirerar

Tobias Brandel skriver idag i SvD om Obamakampanjen och de inspirationer som den fortfarande ger de svenska partierna. De sociala medierna, inte minst Facebook, står i fokus när Obamas "valstrateg" Eric Casher gästar Sverige. Han lär också ha tagit upp hur mobiltelefonen var ett viktigt redskap. Mycket av detta handlar om nätverksbyggande och aktivitet, kanske inte i första hand att sprida ett budskap över nätet. Casher har besökt båda blockens kampanjarbetare i Sverige. I artikeln är det LUF som lär sig metoderna. Och löpande gör nu tidningarna och exempelvis bloggosfären uppföljningar om hur partierna klarar sig i "nätkonkurrensen". Särskilda böcker skrivs, som exempelvis den jag själv hade möjlighet att medverka med tankar i: "Politik 2.0".

I mitt partis kampanjmaterial får jag tipset:

Uppdatera din Facebookstatus med: Jag har tagit ställning för jobb och nya möjligheter.
Rösta på Socialdemokraterna den 19 september!

Nu tror jag möjligen att jag väljer bort det för egen del. Mina blygsamma försök att utveckla de sociala medierna har jag lagt upp lite annorlunda. Bloggen är min (egna) plattform för att dels kunna uttrycka vad jag tycker. Jag är sosse, med grundmurade värderingar i socialdemokratin. En inte alltför märklig effekt blir att mina inlägg oftas är för, snarare än emot, de åsikter som socialdemokratin har. En del har synpunkter på det men för egen del är troheten mot mina värderingar mer viktigt än att på något sätt med nödvändighet skaffa läsare genom att vara "kritisk". När så krävs kan jag garanterat vara det också.

I övrigt prövar jag mig fram. Twitter med närvaro och länkningar där jag försöker bli bättre på att tagga och följa taggar. Facebook med min "vanliga" sida och en presentationsgrupp om att jag är fullmäktigekandidat. Jag har också börjat "smyga" med Bambuser och gjorde nyligen en videofilm om en lokal miljöfråga. Där kopplar jag det till en fråga i kommunfullmäktige och väver på så sätt ihop sociala medier och praktiskt politik. Det där är utvecklingstankar jag har. Tiden är inte obegränsad med jag hoppas ändå kunna bidra på något sätt till att de sociala medierna blir en positiv kraft i den politiska debatten. 

Annat om detta:
- Bloggnätverket NetRoots som firar fyra år.
- Liberala bloggare bygger nätverk...
- Campaign Dossier skriver också om besöket..

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,