lördag 22 maj 2010

Den gamle kommunisten Skytte bottnar igen

En stjärna i boken blir det till Kent Persson som hann före mig med sitt avståndstagande från den ton som präglar dagens krönika i SvD av Göran Skytte. Kent skriver:
SvD borde ta ett större ansvar för att städa bort den typen av retorik. Den förstör mer än vad den tillför. Ett annat sådant plumpt påhopp är ledarskribenten som angripen Sahlins kläder. Lägg ner.
För mig som oräknerligt antal gånger har fört fram liknande kritik mot SvD-ledarsidan är det skönt att se också aktiva moderata företrädare som tar avstånd från eländesjournalistiken. Den här gånger tar Göran Skytte sikte på Maria Wetterstrands CV och spyr sen galla över henne som person. Uselt. Dåligt. Under en stor tidnings värdighet. Men frågan är om Skytte verkligen kör ett eget race eller om temat har inspirerats eller uppmuntrats i mer organiserade former. Att alliansen ser Miljöpartiet som första mål att slå ner för att kunna behålla makten har illustrerats flera gånger. Men gör man det är det politiken som ska debatteras. Inte usla personangrepp. När sätter Svenska Dagbladet och andra "prasselmedier" en stämpel "Ren journalistik" på sina artiklar?

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant?  Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Kallt sa...

Jag har lite svårt att förstå hur det är personangrepp när man ifrågasätter en politikers kompetens och förmåga att relatera till viktiga ämnen, eller är politiker untouchables enligt dig? Eller är det bara de politiker med ingen som helst annan erfarenhet än politik som är untouchables?

Det är relevant att Skytte ifrågasätter politikers insikter utifrån CV, det som är synd är att det bara var MW som fokuserades (även om jag personligen tycker att det är väldigt bra att just den bubblan punkteras, men det har med hennes agerande i ett specifikt privat sammanhang att göra).

Jonny sa...

Jag håller med Kallt ovan.

Tyvärr, det är ju din egen retorik som är irrelevant i sammanhanget.

Tycker du att det är bra med inkompetens kanske ?

Tor sa...

Två yrkespolitker går i försvar för en tredje när politikers kompetens granskas. Orolig?

Tor sa...

Sen noterar jag även rubriken. Kommunisten. Japp, det stämmer att han var. Ohly är det fortfarande.

Den nakna framsidan sa...

Bra skrivet Peter.
Det finns ett oändligt antal politiker och för den delen "vanliga" människor som inte förvärvat ngn kunskap eller erfarenhet från vanliga arbeten.
Man kan inte alltid mäta en människas kompetens genom ett Cv. Man kan, men man bör också komma ihåg att man kan förvärva den kunskapen på annat sätt. Genom insikt, nyfikenhet, empati och omvärldskunskap.
Politik är ett skrå i sig självt. Där handlar det om att lära sig under resans gång, omge sig med rätt personer ( inte göra som landstingsdirektören i stockholm gör just nu, det är inkompetens om ngt)möta människor i samtal, ta intryck etc etc.
Det finns ingenting som säger att en person är inkompetent "bara" för att man sysslat med politik hela livet. Det avslöjar en inkompetens i sig självt, man förstår inte vad politik är.

Mvh
Peter

helena viita sa...

Uttrycket "rena bloggare" gör att jag får en olustig känsla.
Månne vilka som då ska betraktas som "orena".

Och vem är det som ska vara censor och sitta och avgöra vilka som är rena och vilka som är orena.

Vad gäller Skyttas inlägg; så kan jag inte alls läsa ut detsamma som du gör.

Hurdå spyr galla över Maria Wetterstrand??!!

Det är väl ganska näraliggande reflektion som Göran Skytte gör.

Jag kan varken se någon galla eller något personangrepp i hans inlägg.

Det handlar väl mer om redovisande av fakta.

Han spyr väl inte mer galla än vanliga ledarsidor gör i sina återkommande kommentarer.

Peter Andersson sa...

Tack för kommentarer. Jag förstår att det för en del som sysslar med kommentarer på bloggar är en fullständigt främmande tankar att man inte ska angripa personer. För egen del är det politiska värderingar och sakfrågor jag vill diskutera. Där kan man ha olika syn. En del tycker personangrepp är helt okey. Jag tycker det inte.

I sakfrågan är man farligt ute om man hävdar att "kompetensen" och omvänt "inkompetensen" handlar om att ha jobbat eller jobbar med det man fattar beslut om. Slutsatsen får ganska saftiga konsekvenser i hela samhället, om det är "kompetens". Politiker som har en bred erfarenhet att yrkeslivet utanför politiken är förstår viktig. Att det där finns en bredd, samma sak. Men, som en slutsats blir av Skyttes mer sakliga delar, företagare ska besluta om företagarfrågor osv är naturligtvis orimlig.

Min definition av "ren bloggning" som jag också önkar att andra medier kunde ta efter, handlar om att avstå från "skitkastandet" på person. Om man "Oroas" för en utveckling där smutskastandet minskar i politisk debatt är det en oro jag inte delar utan tvärt om tycker är bra. Det har inte ett dyft med censur att göra, mer om etik, moral och faktiskt att ta ansvar för det demokratiska samtalet.

Det sistnämnda tror jag faktiskt, Helene, att jag har stöd av från väldigt många oavsett partisympatier. Positivt.