tisdag 4 maj 2010

Detta inlägg är belagt med sträng sekretess

Jag är feg. Eftersom landstingets alliansmajoritet har beslutat förse landstingets ledamöter med munkavle och tystnadsplikt under straffansvar så snor jag helt sonika Dag Larssons inlägg nedan. Så här såg papprena vi fick tillbaks efter mötet ut. De röda in för destruktion och de här offentliga fick vi tillbaks. Något censurerade. Till en del med sådant som medier redan berättat om.  Ärendet: ett stort, skattefinansierat sjukhus där politiker inte kan tala öppet med skattebetalare, väljare, personal och patienter om det som berör sjukhuset....

Ett exempel. Strax innan mötet var slut berättade fullmäktiges ordförande om vilken den partner var som vi hade talat om hela dagen med en bokstav i stället för namn. Före "avslöjandet" skulle protokollet snabbjusteras och det blev en liten paus... Dom mobiler som av säkerhetsskäl var avstängda sattes på. Det visade sig att namnet på partnern redan meddelats av E24. Av säkerhetsskäl ber jag dig titta på deras sida. Jag är lite osäker om jag får berätta....  


Dag skriver
Idag har jag befunnit mig i en helt absurd situation. Landstingsfullmäktige har haft ett hemligt möte för att besluta om vem som ska bygga det Nya Karolinska universitetssjukhuset och under vilka ekonomiska villkor det ska ske.

Mötet avslutades med att vi fick besked om att det Skanska som ska bygga NKS.

Mer anmärkningsvärt är att de borgerliga partierna majoriserade igenom ett sekretessbeslut där vi i oppositionen förbjuds under personligt straffansvar att diskutera väsentliga fakta rörande affären med våra uppdragsgivare - medborgarna i Stockholms län.

Jag anser att den borgerliga majoriteten fattat ett huvudlöst beslut som gör NKS bygget avsevärt mycket dyrare än vad det hade behövt vara. Samtidigt kommer beslutet att på avgörande vis påverka förutsättningarna för sjukvården under flera decennier.

En som spekulerar i vilket beslut som vi folkvalda har fattat är Annika Creutzer på E24. Jag tänker inte kommentera huruvida hon har rätt. Jag får dessutom inte göra det. Men hon lyckas fånga dimensionerna/betydelsen av de beslut som landstingsfullmäktige fattat.
Helene Sigfridsson vågar också skriva:

Dubbla notan för NKS - utan konkurrens och utan insyn

Bortom snårskog av ofullständiga uppgifter om finansiering, döljer sig sanningen att NKS riskerar att bli dubbelt så dyrt för skattebetalarna. Orsaken är en för skattebetalarna mycket dålig finansieringslösning, med bland annat räntor som är mångdubbelt höga mot vad andra kommuner och landsting får låna till. Dessutom fanns det bara en (1) anbudsgivare med i upphandlingen – trots att fullmäktige särskilt beslutat att tillräcklig konkurrens måste råda i upphandlingen. Alla dokument har lidit under sträng sekretess fram till dess att beslutet fattades idag, flera uppgifter omfattas fortfarande av sekretess. Därmed har fullmäktiges ledamöter varit under straffansvar förbjudna att ta hjälp av ekonomisk eller juridisk expertis för att klargöra vad underlagen egentligen innehåller.

– Bristen på konkurrens i upphandlingen borde fått landstingsledningen att avbryta arbetet långt tidigare. Nu har vi ett läge där skattebetalarna får en nota som riskerar att bli dubbelt så hög som den borde vara – en jättelik blåsning. Stockholmarna får en extra skatt på minst 5-9 miljarder kronor. NKS är ett bra projekt – men upphandlingen och finansieringen är dålig, säger Ilija Batljan, gruppledare för Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting.

– I min roll som politiker företräder jag medborgarna i Stockholms läns landsting och inte det privata näringslivet. Jag har varit belagd med munkavle nu sedan upphandlingen påbörjades. Jag är helt i händerna på så kallade experter och tjänstemän. För första gången i mitt politiska liv känner jag mig som en marionett och inte som en befolkningsföreträdare, säger Birgitta Sevefjord, gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting.

– Med dagens beslut riskerar landstinget att slänga miljarder i privata företags fickor, istället för att satsa dem på bättre vård och kollektivtrafik. Man skröt om 100 anbudsgivare, men i slutändan nöjde man sig med ett enda anbud – ännu värre än i upphandlingen av sjukhusmaten, säger Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

Magnus sa...

Skrämmande läsning och skrämmande läsning i de länkade nyhetsartiklarna...

Jag förstår inte motiven till agerandet från landstingsalliansen.

Raymond Svensson sa...

Jag var också med på "hemliga mötet". Vem som "får rätt" visar sig i historieböckerna. Vore dock bra om de texterna började skrivas nu så att framtidens efterforskare kan ha få dagsbilder av diskussion, frågor och svar mm.. Dagböcker är ju fortfarande personlig egendom. En vitbok om 20-30 år, välj själv, och om hur det blev, vore inte dumt.

Peter Andersson sa...

Magnus: tack för reaktionen.

Raymond. Efter dagen något osäker om sekretessen till och med sträcker sig in över min dagbok..men visst vore det av historiskt värde :-)

Bengt Nilsson, sosse sa...

Hur kan ni politiker inom vänster-landstinget vara så flata och tysta inför era väljare så att ni går med på en sådan odemokratisk "sovjetisk" (upphandlings)modell för att bygga NKS med våra skattepengar!

Och det värsta som jag ser det är att Skanska + ett brittiskt investeringsföretag skall äga och sköta driften av stockholmarnas största sjukhus!
Jag ser redan hur Filippa Reinfeldt har lagt den framtida grunden för sina sedan tidigare uttalade ideer, om ett helt utan politikers medverkan, företagsdrivet storsjukhus!
Det kommer att gå åt h-e med sjukvården som en välfärd tillgänglig för alla efter behov i Storstockholm i framtiden!
Var så säkra!
Jag har varnat för denna mänskligt inhumana dams ideer förut!

Bengt Nilsson, röd gråsosse

Yrjö sa...

Aldrig hört så många kommunister såga nånting med motivering av Sovjetfasoner... ärligt takat, är inte detta storm i ett vattenglas? Kostanden för sjukhuset är känd, fram till 2040, med reservation för att det kan bli billigare. Vad det upphandlade bolaget har för avkastningskrav är väl oviktigt, så länge landstinget får det de begärt.