tisdag 25 maj 2010

Utbildningsradion måste plocka bort länk till SvD:s usla valkompass

Den som till äventyrs har missat debatten om Svenska dagbladets valkompass kanske inte förstår min rubrik och upprördhet. Det var vid ett eget test som jag kastades i armarna på Lars Ohly och förklarades vara Vänsterpartist. Detta trots kryssande på både ett euro-vänligt svarsalternativ och dito vad gäller deltagande i NATO-operationer som Afghanistan.

Den felkonstruerade valkompassen ska nu får hela skolSverige på besök. Utbildningsradions satsning på valbevakningen ser i övrigt mycket bra ut, även om jag har svårt med "lek med partier och politik". Men jag har en stor tilltro till de unga väljarnas förmåga att sätta sig in i politik också "på riktigt" så där låter jag kritiken vara. Däremot är den länk som UR har på valsidan till Svenska dagbladets usla valkompass riktigt illa. Ta bort den!

Fler som har synpunkter
:
- Per Ankersjö som likt jag själv är mer nöjd med en annan kompass.
- Staffan Danielsson som också har bättre erfarenheter med den "andra".
- Anna Troberg skriver också kompassinlägg...
- Minimaliteter har den riktiga kompassen...

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Rick Falkvinge (pp) sa...

Micke Nilsson har analyserat matematiken bakom och konstaterar att den bygger på inverterad metrik: om du vill att skatten ska höjas med 0,5%, så är det inte det parti som vill höja skatten med exakt 0,5% som får mest poäng, utan det parti som vill ha 120% skatteuttag.

De extremaste partierna (vänsterpartiet, folkpartiet och sverigedemokraterna) är alltså starkt gynnade av valkompassen på grund av att statsvetarna helt enkelt byggt upp en totalt felaktig matematik.

På samma sätt är de minst extrema partierna starkt missgynnade.

Vi skickade nyss ut ett pressmeddelande med resultatet av en simulering av en miljon väljare som svarar slumpmässigt i testet. Socialdemokraterna blir förstahandspartival i bara en promille (!) av fallen. Piratpartiet blir förstahandsval i exakt noll utfall av en miljon.

Då är det inte längre en "testa dig själv". Då är det något som i stället påverkar valutgången.

Pressmeddelandet: http://www.piratpartiet.se/nyheter/pressmeddelande_piratpartiet_systematiskt_missgynnat_i_valkompass

Rick

ConnyT sa...

Pinsamt dåligt av Svd.

Dels matematiken, men även frågorna.

"9. Buggning krävs för att bekämpa terrorism."

Vad svarar man på det?

Jag har inget emot detta och svarar "OK" fast jag är piratpartist. Så länge det är misstänkta kriminella som buggas under kontrollerade former hart jag inget emot detta (och inte PP eller något annat parti heller vad jag vet).

Peter Andersson sa...

tack för kommentaren ConnyT och tack Rick för den fördjupade infon. Det förefaller som jag hade ett ganska välmotiverat krav. :-)

/p