tisdag 25 maj 2010

Trist SvD-ledare om Stockholms framtid

Det har väl bara blivit så: delar av mitt bloggande blir som någon form av motvikt (så långt det går)  till Svenska Dagbladets ledare. Jag ska inte förneka att de inspirerar till debatt. Men idag är det riktigt dåligt, när Claes Arvidsson har kokat ihop en ledare som så uttalat handlar om att spy galla rent allmänt över en stundande rödgrön valframgång. Det är riktigt dåligt.

Hade jag svarat med motsvarande stycke text hade underlaget funnits. Ord som "valfusk" hade garanterat förekommit. Det försök att lyfta personfrågor före politik som Arvidsson gör hade jag dock avstått ifrån. Jag kan lova: hade jag valet den vägen så hade det funnits stoff till sådana trista texter också. En sak som garanterat hade funnits med hade varit "utjämningsskatten". Det var enligt moderaterna det stora "sveket" mot Stockholm. I tal och skrift fanns hela tiden det underförstådda: "Utjämningsskatten försvinner om Reinfeldt blir statsminister". Så blev det inte. En liten justering, inget mer.

Slaget om Stockholm kommer inte att avgöras av någon fastighetsskatt, den skatt som de borgerliga ofta har sagt sig vilja avskaffa, sen bytt namn på. Fakta om de rödgrönas förslag finns här, och det är helt andra "sanningar" än det som Arvidsson och andra på borgarsidan försöker inbilla folk. Inte helt förvånad.

Slaget
om Stockholm, en region med mycket goda förutsättningar men också med stora klyftor och många utmaningar, kommer att handla om jobb och välfärd. Om detta saknar Arvidsson tankar. Det är bara, bara skatter i huvudet, utan koppling till det skatter betalar. Och om det bidrags-Sverige och bidrags-Stockholm som nu växer fram i kölet av en svag borgerlig jobbpolitik har Arvidsson inget annat att säga än trista "ni var ännu sämre-utfall". Trist.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Magnus L sa...

Jag är 22 år, studerar heltid, och lever på deltidsarbete genom timavlöning i kommunal sektor.

Med en total årsinkomst på mindre än 100.000 kronor har jag fått mer än 700kr extra i plånboken varje månad tack vare jobbskatteavdrag. Själva jobbet fick jag tack vare halverad arbetsgivaravgift för ungdomar <26 år. Själva inkomsten kan jag hanka mig fram på tack vare att borgarna har höjt fribeloppet. Tack vare sänkt schablonskatt för brf har jag fått 400 kronor lägre månadsavgift på min bostadsrätt (en etta på <16> kvadratmeter ärvd av mormor).

Nämn en enda punkt som tyder på att jag är diskriminerad av Borgarspökena? Nämn en enda punkt som de rödgröna vill "åtgärda" till det bättre för min del (utan att det i praktiken är att behålla reformerna alliansen infort samtidigt som man spyr en massa galla). Betänk nu det faktum att jag har en lägre disponibel inkomst än både arbetslösa och sjukskrivna. Min totalinkomst är snarast jämförbar med den socialbidragstagare får med allt extrastöd inräknat. Med andra ord sitter jag tryggt i "den halvan av lönetagarna som blir sparkade".

Nå? Jag ger dig en ärlig chans att övertyga mig. Ge mig inte någon dynga om ideologi, för ideologi i dagens kommunalpolitik är lika relevant som de rödgrönas krav USA att de ska nedrusta och skrota alla kärnvapen.