söndag 23 maj 2010

En alternativ valkompass som räddar sömnen

Efter några dagars mental bearbetning av vad Svenska Dagbladets valkompass egentligen kunde berätta om mig har jag hittat räddningen. Som du kanske läste bloggade jag om att SvD-kompassen uppvisade mig som vänsterpartist. Tack vare tips från Hanna Dönsberg hittade jag till Minimaliteter och en mer rättvisande kompass. Att mitt eget parti ligger stabilt överst är förstås en bekräftelse på att kompassen funkar. Att jag som antyddes i något sammanhang av en statsvetare som konstruerat eländet verkligen skulle vara vänsterpartist tycker jag säger mer om statsvetaren..

Blockmässigt ser väl den nya kompassen helt okey ut med ett förvånande undantag: även om jag definierar mig och till och med kan argumentera för min feministiska syn så trodde jag inte att Gudrun Schymans parti skulle inta en andraplats. Förvånande också att folkpartiet hamnar sist. Så är det inte i min egen bild men möjligen är det mer Birgitta Ohlssons än Jan Björklunds parti jag känner viss samkänsla med i en del frågor. Fick man önska skulle också den gula raden ovan tas bort. Den borde dessutom ha en brun och möjligen svarttonad ruta...

-Karin som också har bloggat om felvisningar kanske kan pröva den här nya i stället...

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Jesper Räf sa...

Hej Peter! Mikael Nilssons kompass är bra mycket bättre. Såvitt jag vet är den enda skillnaden fortfarande att han mäter avvikelse från partiernas inställning i frågorna, istället för att man "samlar partipoäng" som det är i förlagan från TT Spektra.

Det jag tror förklarar den gula stapeln bäst är att kompassen fortfarande bara utgår ifrån inställningen i en uppsättning sakfrågor, och för det andra att den inte "ser igenom" partiers utspel det minsta. Säger ett parti att vi vill X så får man också poäng för det partiet i kompassen. Vad de sedan egentligen vill och om de är trovärdiga ingår inte i testet.

Allt gott!

Unknown sa...

Ja, jag kan intyga att frågorna, och partiernas svar, är kopierade direkt från SvDs data. Det enda som skiljer är hur svaren räknas samman. Detta visar att SvDs kompassresultat helt enkelt är kasst konstruerad, rent matematiskt.

Jag instämmer dock i de potentiella problemen med trovärdigheten hos partierna, men det är väl kanske något som får lämnas utanför en rent "ideologisk" kompass.

Det vore ett intressant experiment att ta fram en "realpolitisk" kompass, baserat på vad partierna faktiskt kommer att kunna genomföra. Det skulle bli annorlunda vill jag lova...

Ringborgs blogg sa...

Jag som följt din blogg finner att du ligger i rätt fåra liksom jag själv i din sammanställning.

Jag hamnade vid egen test i stort sett likt med miljöpartiet, vänsterpartiet och FI men ett parti som piratpartiet som jag anser vara nära hamnade längst bort. Tycker din "mall" känns mer hemma för mig var jag befinner mig på skalan.