lördag 1 maj 2010

Första maj och ett Sahlinskt tal som gav mersmak

Min känsla när folk samlades i Humlegården var något (något) dyster. Det såg onekligen ut att bli alltför få som skulle möta upp i Första maj-firandet. Det blev, om inte tvärt om, så ändå ett mycket bra deltagande. 15.000 enligt polisens beräkningar. Och i takt med Sahlins tal på Norra Bantorget trängde solens strålar ner över det Stockholm som mycket väl kan avgöra valet. Retorikexperter tycker Sahlin förmedlade självförtroende och jag gissar att det var en bild många hade.

Sahlin hade en bra mix för ett första maj-tal i opposition, strax före ett val. Det svåra är förstås att balansera opponerandet mot den regering man vill byta ut, med det självklara att den egna politiken måste berättas om. Möjligen ska man också minnas att de samhällsbrister man ser och gärna vill ha väljarstöd för att göra något åt kan ha åsamkats av de som styr. Sakpolitiskt var det inte några överraskningar: jobben är centralt. Sahlin utvärderade förstås regeringen Reinfeldts missar men hade också S-märkta och rödgröna lösningar. Vården, med utgångspunkt i de ökade klyftor som Sverige och inte minst Stockholm nu ser, togs förstås upp. Genomgående ett ideologiskt starkt tal med både tydliga illustrationer och en levaande bildspråk.

En
reaktion på Svenska Dagbladets analys från första maj. Stod bredvid gamla klasskompisen Göran Eriksson under Monas tal och ser nu att jag på en punkt borde ha fått korrekturläsa. När han skriver om Mona som "ensam" och att det är "miljöpartiet ensamt som bär fram Mona Sahlin till statsminister" missar han en ganska viktig förutsättning: Mona Sahlins parti mäter till ca 35 procents väljarstöd. I SvT:s Rapport hör jag att Mats Knutsson fastnade vid samma sak. Korrigeringen får således gälla även hans analys.

Läs mer:
- Hela Sahlins tal här.
- S-buzz sammanfattar firandet.
- Karin Bergh om ett segervisst tal.
- Läs också Kent Perssons och Johan Westerholms bloggdebatt i Aftonbladet.
- Mats Engström med analys av första maj-talet.

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Raymond Svensson sa...

Peter, ett ideologiskt tal och som inte berör de internationella frågorna och hur de allt mer snabba globaliseringen bör hanateras? Inte ett ord om vad (S) vill med Europa-samarbetet. Internationalismen får stå tillbaka för den rödgröna negativa inställningen till EU-samarbetet, eller ....?

Calle Fridén sa...

Det finns mycket som borde finnas med, men såna tal blir sällan bra. Nu tyckte inte jag att Monas tal var särskilt bra - hon skulle behöva nån som lärde henne hur man håller eldande anföranden; man kan inte ha en konstpaus mitt i slutklämmen. Folk tittade ju på varandra och undrade om det var här de skulle klappa...
Dessutom tycker jag att hon, precis som många andra företrädare, för mycket fastnar på hur jävla hemsk Reinfeldt är. Och jag är tveksam till om det är effektivt - alla de som röstade blått förra gången vill inte höra hur dumma i huvudet de var. I själva verket finns det nog risk för att man driver dem ännu längre in i den blå fållan på det viset (om jag minns mina sporadiska stunder med statistikproffsen).

Istället ska vi tala om hur vi vill att det ska vara - att det är eländigt håller ju till och med borgarna med om. Och det saknade jag...

Unknown sa...

Mona Sahlin största apan i hela riksdagen enligt http://www.riksdagsmonitor.com .

Sandro Wennberg sa...

Mona Sahlin kan ibland ha lite underliga betoningar. Men talet tyckte jag var lysande på många sätt. Med glimten och kämparglöden i ögat. Och Raymond - Första majtal är inga regeringsförklaringar där allt måste vara med.