torsdag 13 maj 2010

Möjligheternas Huddinge - för alla

Tänker med det här inlägget göra en avstamp för mer av huddingefokus i det jag skriver. Det blir säkert inte så värst mycket mindre av de allmänpolitiska eller om landstingsfrågor. Däremot fler inlägg med huddingeperspektiv. Det handlar både om att frågorna tillhör de viktigaste för mig, även om bloggposterna har haft en annan tyngd. Men också ett sätt att uppmana till diskussioner och samtal på nätet om Huddinges utveckling, aktuella frågor, brister som borde göras något åt. Visst har jag tankar kring den där valdagen i september. Men perspektivet är mycket längre än så.

För en månad sen räknade länstyrelsen in mig som ordinarie ledamot i fullmäktige. Även om det i mitt parti inte alls finns någon "statusuppdelning" mellan ersättare och ordinarie så är det viss skillnad. I partigruppen har alla medlemmars röst samma tyngd. (hoppas jag!) Däremot är det mer krångligt att formellt som ersättare väcka egna frågor i fullmäktige. På en valsedel som (S) går till val med i Huddinge finns jag på plats fyra. Idag har (S) 19 platser och vi hoppas förstås få ännu fler efter valdagen. Det är i högsta grad sannolikt att jag också under de kommande åren får möjlighet att företräda huddingeborna i kommunfullmäktige. Och även om jag inte planerar någon direkt personvalskampanj tycker jag ändå att man som kandidat måste presentera sig, vad man vill och står för och gärna vad man vill åstadkomma.

Att vara företrädare för huddingeborna kräver att man är tillgänglig, berättar om vad man vill och vad man gör. Men också är mottaglig för förslag och idéer. Och även för protester och kritik, inte minst om det som brister i huddingebornas vardag. Som andra politiker från (S) kommer jag att möta och prata med huddingebor i olika sammanhang, som det heter, "away från keyboard". När datorn är avstängd. Samtidigt tror jag mycket på de sociala mediernas roll också i kommunala frågor. För mig är det på nätet med bloggen, en presentationssida på Facebook och genom Twitter, inte minst på hashtaggen #huddinge. En ambition är också att ge några kommentarer från kommunfullmäktige och andra händelser med live-sändning över Bambuser.

Mer länkar:
- Polli: Sveriges politiker på twitter samlade.
- Politometern om inlägg om Huddinge
- Socialdemokraternas politik för Huddinge på hemsidan
- Andra politiker från Huddinge som bloggar:
Emil HögbergNatalie Sial, Yossi Sigal, Leffe Nyberg.
Från andra partier: Huddingeperspektiv av Mp, Malin Danielsson, fp, Kalle Henriksson, Kd, Amanda Brihed, Fp, Eylem Delen,  fp,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant ? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,