torsdag 8 september 2011

Bostadspolitik ersätts av köpråd från statsråd


Dagens citat nådde mina ögon på pendeltåget, om jag minns rätt. Johan Sjölander twittrade om att Mats Odell hade gett sin ärliga och uppriktiga mening om hur bostadsfrågor ska lösas för alla dem som nu står i bostadskö:
”Jag och min fru har köpt varsin lägenhet till våra barn. Det kan alla föräldrar göra. Våra barn är mycket nöjda.”
Ur en ledarkrönika i Hyresgästernas tiding Hem & Hyra.

Den som söker på min blogg kommer att hitta åtskilliga kritiska inlägg mot just Odell i egenskap av tidigare bostadsminister. Det var Odell som när han stegade in på departementet efter valet 2006 lade alla initiativ till en mer aktiv bostadspolitik i arkivskåpen. Det var Odell som med hänvisning till att nationen saknade ett särskilt statsråd ansvarig för lastbilstillverkning (!) därmed kunde avstå från att ha en bostadsminister. Förvisso var det Odell som när bostadskrisen gick upp för honom sträckte ut en hand till (S) i riksdagen men av detta blev intet .Det var Odell som därefter lanserade det som nu efterträdaren Attefall har som enda idé: Avdrag för att hyra ut en del av en bostad. En tanke som dessutom nobbas av remissinstanserna.

Jag skrev i början av veckan ett inlägg om Salime Assali som efter fem års köande äntligen har fått en bostad i Visättra, Huddinge. Betydligt fler unga får inte samma chans, studiemöjligheter försämras eller omöjliggörs och för många försenas flytten från "mamma och pappa" orimligt mycket. Tillväxten hotas av bristen på bostäder, inte minst bristen på hyresrätter. I det läget dyker Odells citat upp: "Köp lägenheterna till era barn". Det värsta är väl att hela den synen verkar prägla alliansregeringen som helhet.

Fler som bloggar: Daniel Wolski, Alliansfritt,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,