torsdag 8 september 2011

Dagen efter-huvudvärk för privatiseringsivrarna?

Under gårdagen blev mitt första inlägg självklart: SNS rapport om att forskningen har svårt att belägga effektiviseringsvinster av de genomföra privatiseringarna av välfärdstjänster. För egen del har jag reflekterat efter att ha läst debattartikeln och sett andras reaktioner. Men rapporten är säkert läsvärd och seminariet sänds i dag på Svts kunskapskanalen 12-13.

De förväntade ledarsidorna säger det förväntade. SvD-ledaren hackar på forskningen och påpekar att det lika mycket har handlat om valfrihet. DN har samma tema och tycker säkert att jag bör vara glad för att mitt lokala apotek nu har ett hjärta som logotype, inte det "gamla hederliga a-et". Typ.

Det är inte hyllningen av valfriheten som irriterar mig mest. Det är den ideologiska blockering som borgerligheten i stort visar upp och som hindrar vanligtvis kloka personer från att se brister i den egna politiken. Samtidigt är man så otroligt övertygad om sin politiska linje att fakta förnekas eller till och med betraktas som oönskad. Jag har sett det i slutna maktrum, där granskningar av exempelvis vårdvalet har väckt oerhörd moderat frustration.

För borgerligheten själv borde rapporten vara en väckarklocka. Exemplen i mitt inlägg igår på hur tokigt det kan gå kunde förstås att "toppats" med Nya Karolinska och de miljarder som det hade kostat skattebetalarna i onödan om inte S-företrädaren Ilija Batljan hade gjort ett idogt arbete för att bromsa tokerierna. I stället för att sura över SNS analyser borde borgerligheten ta lärdom av slutsatserna.

Fler som bloggar: 40 blogginlägg på Knuff. bland andra:
Röda Berget, Lars G. Linder, Anna Starbrink, Bo Holst, Göran Johansson, Eva Cooper som bara länkar Kent Persson, :-(, Ett hjärta rött, Annarkia, Omvård, Sjölander, Alliansfritt, Edvin Alam,, Martin Moberg,
Johan Westerholm,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,