SvD har idag en artikel i papperstidningen som jag såg redan i måndags. Då skulle jag tala sociala medier och skolan i fullmäktige i Huddinge. Artikeln berättade om låg närvaro av småföretagare på exempelvis Twitter.
Jag tog en "retorisk svepning" om andra saker än själva undervisningen som var argument för att fördjupa användningen av Facebook, Twitter och bloggar i skolan: Demokratin och din möjlighet att få en egen kanal att säga vad du tycker. Alla jobbmöjligheter som de sociala medierna skapar, dels därför att företag kan sälja och utvecklas genom de "nya medierna", dels därför att företagen kommer att efterfråga mer kompetens på området. Och det finns forskat på området.
Noteras skall att exempelvis en blogg ifrågasätter det statistiska underlaget för rapporten, något som bör hållas i åtanke. Men oaktat det: Från USA berättar 2011 Social Media Marketing Industry Report” om hur mindre företag som använder sociala medier får en markant ökning av sina affärer. Man får tro på det om man vill. Även om inte siffrorna verkar kunna tas på allvar är jag övertygad om att det ändå signalerar en kraft värd att använda sig av.
Mer: Dagens Media, Byggbloggarna, Sociala medier, Gilla kommunikation,
Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om politik, sociala medier, twitter, facebook, småföretag, marknadsföring,