torsdag 8 september 2011

Hur många fler kommer avstå vård och nödvändiga läkemedel?

Jag kommer precis hem från en bra landstingsgrupp. En programpunkt var folkhälsofrågor. Det är ju ett omfattande område och jag både har och kommer att blogga om ämnet. Idag passar det utmärkt att nämna en av alla OH-bilder som visades. Den om hur människor i vårt land avstår från vård de behöver och avstår från att hämta ut de läkemedel de borde ha. Samma dag jag åter ser de uppgifterna meddelar regeringen att man ska höja avgifterna i vård och för läkemedel.

Det spelar ju ingen roll för den enskilde om socialministern har rätt i sak, att det enbart med hänsyn till inflationen borde till höjningar, om nu vård och läkemedel ska hänga med bättre. Höjningen märks i plånböckerna. Men allvarligast är att regeringen borde göra mycket mer för att tillsammans med kommuner och landsting arbeta med en bättre folkhälsa. Då menar jag på bred front och en avgörande faktor är ekonomi och trygghet. Regeringen har haft råd att avstå intäkter tidigare. Vem minns inte de sänkta skatterna på 100 miljarder, att jämföra med avgiftshöjningar i vården som ger en miljard. Det är ett oanständigt förslag men väl i linje med en politik som ger växande klyftor mellan människor i Sverige.

Det finns ny statistik men jag tänker på en rad ur en tidigare folkhälsorapport. Något som säkert inte kommer att förändras i de mer aktuella sifforna. 2007 års folkhälsorapport skrev om de mest utsatta.

Bland personer som uppbär sjukersättning (förtidspension) rapporterar mer än en tredjedel en ansträngd ekonomisk situation som bland annat visar sig i att de avstår från att söka sjukvård.

Jag tycker jag känner igen de som drabbas från andra områden och förändringar. Kanske det kan beskrivas så enkelt som med ordet "Orättfärdigt"?

Ps: en ärlighetsredovisning: På grund av täta behandlingar för min psoriasis har jag uppnått gränserna och fått frikort. Jag har råd med de höjda avgifterna. Det gäller inte alla...

Fler som bloggar: Johan Westerholm, Leines blogg, Smärtbloggen,
Mer att läsa: DN, SvD,

Läs fler inlägg på portalerna NetRoots och Politometern
Intressant Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,